Microsoft verwelkomt Linux-aanhangers tijdens publiciteitsoffensief

Schiphol-Rijk/Brussel, 15 februari 1999 - Liefhebbers van het besturingssysteem Linux zijn een publiciteitsoffensief begonnen omdat ze aandacht willen voor hun acties om de broncode van het besturingssysteem Windows voor iedereen toegankelijk te maken. Microsoft heeft toegezegd dat Linux-aanhangers tijdens deze actie welkom zijn in de Microsoft-kantoren over de hele wereld. Het bezoek aan de Microsoft-kantoren maakt deel uit van een uitgebreide PR-campagne van de Linux-gemeenschap. Aanhangers van het gratis verkrijgbare Linux stellen, dat zij Windows niet gebruiken en daarom recht hebben op restitutie.

Microsoft krijgt in deze zaak steun van verschillende PC-fabrikanten, de zogenoemde OEM's, die bevestigd hebben dat Windows 98 de verkoop van PC's blijvend stimuleert en leidt tot een grote klanttevredenheid. Meer dan 25 miljoen consumenten hebben sinds de introductie in juni 1998 Windows 98 gekocht, als upgrade of bij een nieuwe computer, waarop het programma reeds was geïnstalleerd.

"Het blijkt dat PC's met het besturingssysteem Windows 98 onze klanten de beste technologie bieden die op dit moment beschikbaar is," stelt Jan Paul Heemskerk van Laser Computer Europe. "De vraag naar PC's blijft stijgen, net zoals de behoefte van klanten aan PC's met de nieuwste versie van Windows. Uit onderzoek blijkt dat de tevredenheid van onze klanten nog niet eerder zo hoog was."

Hoewel klanten ook voor andere besturingssystemen kunnen kiezen, blijkt uit de recordverkopen van licenties van Windows 98 toch dat consumenten de voorkeur aan dit besturingssysteem geven. Meer dan 60 PC-fabrikanten in 14 landen verkopen PC's, waarop het besturingssysteem Linux is geïnstalleerd. Microsoft schat dat meer dan 200.000 OEM's wereldwijd bij de verkoop van een PC de configuratie exact aanpassen aan de wensen van hun klanten, inclusief de keuze van het besturingssysteem.

"Momenteel bieden de Microsoft besturingssystemen de compatibiliteit en continuïteit die door onze klanten gevraagd wordt," zegt Peter van Leeuwen, Business Manager Tulip Computers International. "De ervaring leert ons dat het in onze markt essentieel is om een stabiel platform te bieden waarop onze klanten reeds in een vroeg stadium hun oplossingen kunnen baseren."

Volgens Wim Delbeke, OEM Customer Unit Manager Microsoft Benelux, blijkt uit de huidige ontwikkelingen in de branche dat consumenten ruime keuze hebben uit innovatieve producten. "Alle partijen doen hun uiterste best om de consument tevreden te stellen. Wij houden de klanttevredenheid nauwlettend in de gaten en krijgen regelmatig complimenten van onze klanten. Daaruit blijkt dat zij tevreden zijn over Windows 98. Die tevredenheid wordt tevens bevestigd door de feedback die we krijgen van de OEM-partners die PC's produceren."

Microsoft en haar OEM-partners stellen dat de licentieovereenkomst bij nieuwe computers met Windows 98 duidelijk aangeeft dat gebruikers die niet akkoord gaan met de voorwaarden, contact moeten opnemen met de leverancier van de computer. Deze heeft immers de licentie voor het gebruik van het besturingssysteem bij Microsoft aangeschaft.

Microsoft
Sinds de oprichting in 1975 heeft Microsoft zich ten doel gesteld om voor de PC software te creëren die mensen waardevolle mogelijkheden biedt, zowel thuis als op het werk en op school. Microsoft's visie 'een computer op ieder bureau en in ieder huis', is nu geïntegreerd met Internet, hetgeen het bereik van de PC en haar gebruikers verruimt. Als 's werelds grootste softwareleverancier levert het bedrijf innovatieve producten die doorlopend worden afgestemd op de behoeften van de klant. Het productaanbod omvat besturingssystemen, server-applicaties, applicaties voor zakelijk en privé-gebruik en tools voor het ontwikkelen van bedrijfsbrede zakelijke en Internet-applicaties. Microsoft biedt tevens online diensten, geeft personal computerboeken uit en levert hardware, waaronder toetsenborden en muizen. De producten van Microsoft zijn geschikt voor vrijwel alle PC's, beschikbaar in meer dan dertig talen en worden in meer dan vijftig landen verkocht.

Deel: ' Microsoft verwelkomt Linux-aanhangers '