Vereniging Milieudefensie

Milieudefensie start verkiezingscampagne Provinciale Staten: Stem voor het milieu in uw provincie!

Amsterdam, 10 februari 2003 --- Milieudefensie lanceert op vrijdag 14 februari om 15.00 uur de verkiezingscampagne 'Uw stem kan natuur en landschap aantasten. Stem voor het milieu in uw provincie'. Het provinciebestuur neemt belangrijke besluiten over onze leefomgeving: waar wel of niet gebouwd mag worden en waar natuur en landschap wel of niet behouden blijven. Milieudefensie wil de kiezers er op wijzen dat hun stem op dinsdag 11 maart ernstige schade kan toebrengen aan natuur en landschap in hun provincie. Het startschot voor de campagne wordt gegeven met het 'Grote Regiedebat' dat gevoerd wordt tussen vijf provinciale lijsttrekkers in Perscentrum Nieuwspoort in Den Haag.

De verkiezingscampagne van Milieudefensie richt zich op concrete bedreigingen voor natuur en landschap in alle twaalf de provincies. Milieudefensie zal de kiezers argumenten in handen geven om natuur en landschap een stem te geven, wanneer zij dinsdag 11 maart voor de keus staan. Met activiteiten, posters, radiospots, informatiebladen en een website, geeft Milieudefensie vanaf 14 februari informatie over standpunten van provinciale politieke partijen over specifieke bouwplannen in de twaalf provincies.

Tijdens het 'Grote Regiedebat' met provinciale lijsttrekkers gaan Henry Meijdam (VVD Noord-Holland), Koos Verbeek (CDA Zuid-Holland), Odile Wolfs (PvdA Limburg), Ton Witteman (SP Utrecht), Marcel Vissers (Groenlinks Zuid-Holland), directeur Vera Dalm van Milieudefensie en de directeur van de Brabantse Milieufederatie, Paul van Poppel, in discussie over de 'nieuwe' rol van de provincie op het gebied van ruimtelijke ordening. De centrale vraag is: Wat moet het provinciale bestuur doen om er voor te zorgen dat we van het landelijk gebied kunnen blijven genieten in de komende vier jaar? Meer of minder regie?' Milieudefensie presenteert 13 kansen om de provincie mooier te maken in haar brochure 'Ruimte voor de provincie. Een nieuwe rol als regisseur'.

Stemwaarschuwing
Na het debat presenteren twaalf lokaal actieve groepen van Milieudefensie een stemwaarschuwing voor hun provincie. Milieudefensie roept bijvoorbeeld op om op 11 maart tegen de magneetzweeftrein te stemmen, omdat deze het landschap in het noorden aantast en om tegen de aanleg A6/A9 te stemmen, omdat deze ernstige schade toebrengt aan het landschap van Noord-Holland. Vanaf 14 februari tot de verkiezingsdag op dinsdag 11 maart gaan vrijwilligers en medewerkers van Milieudefensie in vier provincies de straat op om de kiezers aan te spreken over diverse bouwplannen in hun provincie.

Deel: ' Milieudefensie start verkiezingscampagne Provinciale Staten '