1.000.000 nieuwe Clios

(7 Januari 2000)

PERSBERICHT:

Sinds de nieuwe Clio in maart 1998 werd gelanceerd is deze auto een ongekend succes: de Clio is leider in het segment van de kleine autos in Frankrijk en Europa in 1999 en heeft binnen twee jaar de grens van één miljoen geproduceerde autos overschreden. Nu, bij de start van 2000, wapent de nieuwe Clio zich zodat ze haar positie als leider in haar klasse kan behouden: met nieuwe motoren, met een gamma dat is uitgebreid met sportversies, met de Renault Sport 2.0 16V als bekroning en met een nog aantrekkelijker prijs/uitrusting verhouding.

Bij de lancering van de tweede generatie Clio in Europa wilde Renault in ieder geval de prestatie van de voorganger - waarvan er meer dan vier miljoen werden geproduceerd evenaren en opnieuw de referentie in haar segment worden. Met een gemiddelde dagelijkse productie van 2.600 autos verdeeld over drie Europese fabrieken (Flins in Frankrijk, Valladolid in Spanje en Novo Mesto in Slovenië) viert de nieuwe Clio nu het feit dat de miljoenste auto van de band is gerold, amper 22 maanden na de lancering.

In 1999 versterkte de Clio haar leiderspositie in het segment van de kleine sedans, met in Frankrijk 21,2% marktaandeel vóór de Peugeot 206 (18,1%) en haar kleine zusje de Twingo (9,7%), maar ook in Europa kreeg ze 10,6% van de markt in handen vóór de Opel Corsa (9,8%) en de Peugeot 206 (9,7%).

Naast haar Europese succes doet de Clio nu een aanval op de wereldmarkt. Een tricorps-versie, die de naam Symbol kreeg, werd geboren in Turkije: de auto wordt aldaar geproduceerd en op de markt gebracht sinds november 1999. Halverwege 2000 zal de Symbol worden gepresenteerd in het Midden-Oosten en Noord-Afrika. Ook de Mercosur(1) wordt niet vergeten: de nieuwe Clio wordt sinds november 1999 ook in Brazilië geproduceerd in een 5-deurs versie om te beantwoorden aan de specifieke behoeften van de klanten uit die regio (Brazilië en Argentinië).

Nu, aan het begin van 2000, is de Clio klaar om de toenemende concurrentie het hoofd te bieden: het gamma wordt met diverse uitrustingen verrijkt en er worden nieuwe motoren leverbaar. De familie van de benzinemotoren wordt aangevuld met de 1.4 16V met 98 pk voor de versies RT en Si. De 1.6 16V met 110 pk, die tot nu toe slechts beschikbaar was voor één enkele uitvoering, zal voortaan verkrijgbaar zijn in de RXE- en de 16V-uitvoering. De 2.0 16V met 172 pk is bestemd voor de Renault Sport versie, de krachtigste onder de kleine sportautos, de enige sportauto uit dit segment die uniek rijplezier combineert met raffinement. De komst van de direct ingespoten turbodieselmotor, de 1.9 dTi met 80 pk vormt ook een waardevolle aanvulling op het motoraanbod.

Binnenkort zal de langverwachte en meest exclusieve versie van de Clio worden gelanceerd: de 3.0 V6 24V met 250 pk met een achter gemonteerde middenmotor, een auto die het paradepaardje vormt van een echte sportieve pool binnen het gamma.

(1) Mercosur = Argentinië, Brazilië, Chili, Uruguay en Paraguay.

Deel: ' Miljoen nieuwe Renault Clio's sinds 1998 '