BP Amoco en MCI WorldCom sluiten overeenkomst ter waarde van $ 650 miljoen voor wereldwijde telecommunicatiediensten
Overeenkomst ondersteunt e-business-plannen van BP Amoco

Amsterdam,1 december 1999 - BP Amoco en MCI WorldCom hebben een vijfjarig contract gesloten ter waarde van $ 650 miljoen voor volledige wereldwijde telecommunicatiediensten. De overeenkomst vormt voor BP Amoco een belangrijke ondersteuning bij het realiseren van haar e-business-plannen. Tot deze overeenkomst behoort ondersteuning van alle telecommunicatie binnen BP Amoco wereldwijd, inclusief op Internet gebaseerde diensten.

"Het is een cruciale stap om een prominente uitgangspositie te kunnen innemen, voor e-business en wat daarop volgt," zegt John Leggate, Group Vice President IT van BP Amoco. "Technologie verandert de link tussen ons bedrijf en de consument. Het geeft ons de kans om de kapitaalsefficiency te verbeteren en compleet nieuwe zakelijke kansen te creëren. Wereldwijde connectiviteit via Internet legt het fundament voor verdere openheid, samenwerking en innovatie."

De overeenkomst met MCI WorldCom zal BP Amoco in staat stellen haar huidige regionale infrastructuren te migreren naar één enkel wereldwijd platform. De Global Solutions unit van
MCI WorldCom zal voor BP Amoco een communicatieplatform ontwerpen, implementeren en beheren. Dit platform omvat BP Amoco faciliteiten op zes continenten en in 85 landen, en vormt niet alleen intern, maar ook extern een wereldwijd netwerk ten behoeve van klanten.

De flexibiliteit en de snelle uitbouwfaciliteiten van het wereldwijde platform - in het bijzonder de Internetdiensten die door MCI WorldCom's UUNET worden geleverd - zullen van groot belang zijn voor het ondersteunen van e-business-doelstellingen van BP Amoco, zowel op korte als op middellange termijn.

"Zoals veel bedrijven vandaag de dag ziet BP Amoco dat geavanceerde, betrouwbare en wereldwijde telecommunicatie een fundamenteel onderdeel vormen van de nieuwe bedrijfsomgeving," zegt Bernie Ebbers, Chief Executive Officer van MCI WorldCom. "Het vertrouwen van BP Amoco in MCI WorldCom om dergelijke bedrijfskritische telecommunicatiediensten te leveren, is een bewijs van ons vermogen om wereldwijde geïntegreerde diensten te leveren en te beheren voor 's werelds meest vooruitstrevende bedrijven."

BP Amoco is een van 's werelds grootste petrochemische en energiebedrijven, met in 1998 een omzet van meer dan $ 83 miljard. De belangrijkste activiteiten van het bedrijf zijn het winnen en produceren van ruwe olie en natuurlijk gas; het raffineren, op de markt brengen, aanleveren en transporteren van gas; productie en marketing van petrochemische producten, alsmede het ontplooien van groeiende activiteiten op het gebied van zonne-energie. BP Amoco onderneemt activiteiten in Europa, Noord- en Zuid-Amerika, Australië, Azië en delen van Afrika. Meer informatie over het bedrijf is te vinden op: www.bpamoco.com.

De Global Solution unit van MCI WorldCom biedt geavanceerde, naadloze oplossingen voor complexe IT-behoeften. Deze maximaliseren het concurrentievoordelen van op netwerken gebaseerde communicatie in een wereldwijde context, bij enkele van 's werelds grootste ondernemingen.

Over MCI WorldCom
MCI WorldCom is een toonaangevend, wereldwijd opererend telecombedrijf. Het bedrijf is beursgenoteerd en behaalde in het boekjaar 1998 een omzet van $ 30 miljard. Het bedrijf telt ruim 75.000 medewerkers die in meer dan 65 landen actief zijn. Kenmerkend voor het bedrijf is het eigen wereldomspannende glasvezelnetwerk. Op basis van dit netwerk en de daarover te leveren services beoogt MCI WorldCom om binnen nu en maximaal vijf jaar de nummer één telecompartner te worden voor het bedrijfsleven en overheidsinstellingen.

In Nederland is MCI WorldCom in 1995 in Amsterdam gestart met 20 medewerkers. Nu telt de Nederlandse operatie circa 500 medewerkers en is het bedrijf, behalve in Amsterdam, gevestigd in Rotterdam en Utrecht. Eind 1999 zal daar nog een vestiging in Den Haag bijkomen. Op dit moment beschikt het bedrijf over eigen glasvezelnetwerken in Amsterdam en Rotterdam die rechtreeks gekoppeld zijn met het Pan-Europese netwerk. Om alle huidige en nieuwe klanten optimaal te kunnen bedienen
zullen er in Nederland eind 1999 tegen de 1000 medewerkers voor MCI WorldCom actief zijn. Hiermee mag het bedrijf zich rekenen tot een van de grotere spelers op gebied van werkgelegenheid en investeringen in de infrastructuur in Nederland.

Deel: ' Miljoenenakkoord BP Amoco en MCI WorldCom telecommunicatie '