Ingezonden persbericht

Minder investeringen in winkelvastgoed Europees vasteland 1e kwartaal 2009 Nederland na Italië en Duitsland meest actief met E113,6 miljoen totale directe investeringen

Amsterdam, 8 mei 2009 - De totale directe investeringen in winkelvastgoed op het Europese vasteland kwamen in het eerste kwartaal van 2009 uit op E980 miljoen, 37% minder dan in het vorige kwartaal (E1,5 miljard). Dat blijkt uit de meest recente cijfers van Jones Lang LaSalle. West-Europa was verantwoordelijk voor verreweg de meeste transacties (89%) doordat Europese investeerders zich steeds meer richten op hun thuismarkt. Het aandeel van de investeringen in winkelvastgoed door binnenlandse investeerders is toegenomen van een derde in 2008 tot meer dan de helft in het 1e kwartaal 2009.

Richard Dallinga, directeur Retail van Jones Lang LaSalle in Nederland: "Investeerders op het Europese vasteland hanteren nog steeds een 'afwachtende' strategie. Op de meeste markten toont het eerste kwartaal een daling in de prijzen. Tegelijkertijd wordt de liquiditeit op de markt nog steeds beperkt door de hoge kosten van financiering en het gebrek aan financieringsmogelijkheden, met name voor grotere transacties. Wel is er vraag naar producten op toplocaties en de lage leegstandspercentages op veel toplocaties biedt zekerheid voor het langere termijn inkomen waar investeerders behoefte aan hebben."

Italië en Duitsland waren de meest actieve markten op het Europese vasteland en namen respectievelijk 31% en 28% van het totale transactievolume voor hun rekening. In Italië werden er twee deals van meer dan E100 miljoen afgesloten: het Barberino Designer Outlet-centrum en het winkelcentrum Centro Rondo in Monza. Duitsland vormde de meest actieve markt qua aantal transacties: negen in het 1e kwartaal. In Centraal- en Oost-Europa bleef het qua investeringen stil, deels door het gebrek aan binnenlandse investeerders op deze markten.

Hoewel winkelcentra tot de meest gewilde investeringsobjecten behoorden, vormden ze iets meer dan een derde van het totale transactievolume, vergeleken met 55% in 2008. Deze ontwikkeling weerspiegelt het gebrek aan topproducten op de markt en de moeizame financiering van grotere transacties. Desondanks bleven winkelcentra met sterke defensieve eigenschappen qua locatie, omvang, huurcontracten en kwaliteit in 2009 zeer in trek bij investeerders. Ook factory outlets, verantwoordelijk voor 26% van het transactievolume, waren tijdens het eerste kwartaal gewilde objecten, mede dankzij de consolidatie van de outlet-portefeuilles van Henderson en Neinver.

Ter vergelijking: het transactievolume in het Verenigd Koninkrijk kwam in het eerste kwartaal uit op E1,3 miljard - 54% meer dan in het vierde kwartaal van 2008. Daarbij moet worden opgemerkt dat de verkoop van een aandeel van 50% in het winkelcentrum Meadowhall verantwoordelijk was voor bijna de helft (48%) van dit volume. Na een sterke verbetering van de rendementen neemt de belangstelling van investeerders in de Britse markt toe, maar deze herwaardering weerspiegelt niet de aanhoudende zorgen over de stijgende leegstand, zelfs op toplocaties.

Ten aanzien van de winkelvastgoedmarkt op het Europese vasteland zegt Dallinga verder: "We denken dat de verwachtingen van kopers en verkopers in de loop van het jaar meer naar elkaar toe zullen groeien en de markt zich meer in de richting van reële waarden zal bewegen. Daardoor zullen er nieuwe transacties plaatsvinden. Twee belangrijke stimuli hierbij zijn de realisatie van afwaarderingen en een beperkte terugkeer naar de liquiditeit in het bankwezen."

In Nederland bedragen de totale directe investeringen in winkelvastgoed E113,6 miljoen in het eerste kwartaal van 2009. Met 12% van het totale transactievolume in Europa was Nederland, na Italië en Duitsland, de meest actieve markt. Door een aantal grote deals, waaronder Winkelcentrum Overvecht in Utrecht en Fase III van Batavia Stad in Lelystad, heeft de winkelbeleggingsmarkt het goed gedaan ten opzichte van de gehele vastgoedbeleggingsmarkt in Nederland gedurende het eerste kwartaal. Dallinga: "Er is momenteel voldoende aanbod van winkelvastgoed in Nederland beschikbaar . Investeerders hanteren echter ook in Nederland een 'afwachtende' strategie, speculerend op dalende prijzen en de beperkte beschikbaarheid van financieringsmogelijkheden."

- einde bericht -

NOOT VOOR DE REDACTIE
Dit onderzoek houdt rekening met alle investeringsverkopen van winkelcentra, winkelmagazijnen en factory outlets op het Europese vasteland. De Britse en Ierse markten, centrumlocaties en beleggingstransacties met een waarde van minder dan E5 miljoen zijn buiten de analyse gelaten.

|Over Jones Lang LaSalle                          | |                                      | |Jones Lang LaSalle (NYSE: JLL), het enige bedrijf in vastgoedservices- en | |vermogensbeheer dat voor het 3e achtereenvolgende jaar voorkomt in FORBES | |magazines " 400 beste grote bedrijven", heeft wereldwijd circa 180 kantoren| |en opereert in meer dan 750 steden in 60 landen. Met een omzet van meer dan| |$ 2.7 miljard in 2008, biedt de organisatie brede geïntegreerde vastgoed- | |en investment management expertise aan eigenaren, gebruikers en beleggers | |op lokaal, regionaal en mondiaal niveau. Jones Lang LaSalle is marktleider | |op het gebied van vastgoed- en corporate facility management services met | |wereldwijd een vastgoedportefeuille van meer dan 1,4 miljard m2.      | |                                      | |LaSalle Investment Management, het onderdeel van het bedrijf dat investment| |management activiteiten voor haar rekening neemt, behoort tot één van 's  | |wereld grootste investment management bedrijven ter wereld. Zij beheren een| |totaal vermogen van circa US$ 46 miljard. Voor meer informatie kijk op onze| |website www.joneslanglasalle.com.                     |
-----------------------

Deel: ' Minder investeringen in winkelvastgoed Europees vasteland 1e kwartaa.. '