700 jongeren kruipen in de huid van een technisch vakman

Mirjam Sterk lost startschot Techniekweek

AMSTERDAM/DIEMEN, 20131107 -- Dinsdagochtend 12 november lost Mirjam Sterk (ambassadeur aanpak Jeugdwerkloosheid) het startschot van de Techniekweek. Tijdens deze week gaan ruim 700 VMBO’ers (2e klas) aan de slag als timmerman, stratenmaker, onderhoudsmonteur of elektrotechnicus. Het doel van de week: ervaren hoe het is om een technisch beroep uit te oefenen. . Met een enorm tekort aan mensen in de technische sector liggen de banen voor het oprapen. Toch kiezen steeds minder jongeren voor een carrière in de techniek. De Techniekweek wordt georganiseerd door technische opleidingsbedrijven Bouwmensen Amsterdam, SPG Amstelland, Opleidingsbedrijf Installatiewerk Noord-Holland, het ROC van Amsterdam in samenwerking met JINC.

Een VMBO’er moet op zijn 15eal een keuze maken voor een sector. Werken in de techniek heeft bij veel jongeren een slecht imago: vieze handen, weinig salaris. Een hardnekkig vooroordeel, ‘De enige manier om dat te voorkomen is om ze zelf te laten ervaren hoe het is’, aldus Daniël Roos, directeur van JINC. ‘Het stijgend aantal vacatures in de Technieksector biedt kansen voor iedereen. Ook als je uit een omgeving  komt waarin het afmaken van school of het vinden van een baan niet vanzelfsprekend is.’

Weten wat je kiest

Op dit moment is meer dan 16,5 % (140.000) van de Nederlandse jongeren werkloos (bron: cbs.nl). Niet eerder sinds de jaren ’80 was de jeugdwerkloosheid in Nederland zo hoog. Een van de manieren om hier iets aan te doen is volgens Mirjam Sterk jongeren kennis te laten maken met verschillende beroepen. De Techniekweek biedt hiervoor een uitgelezen kans. ‘Bij het maken van de juiste beroepskeuze is het belangrijk dat jongeren weten en ervaren waar ze voor kiezen en deze jongeren verdienen daarbij extra aandacht’, aldus Mirjam Sterk.

Om de leerlingen op te warmen wordt de Techniekweek afgetrapt met een battle tussen de jongens en meisjes. Mirjam Sterk lost hiervoor het startschot. Daarna gaan de leerlingen aan de slag bij verschillende opleidingsbedrijven.

8.50 Mirjam Sterk spreekt leerlingen toe

8.55 Startschot, Battle

9.00 Leerlingen gaan van start

Locatie: Opleidingsbedrijf Bouwmensen Amsterdam - Verrijn Stuartweg 48, 112 AX Diemen

Deelnemende opleidingsbedrijven:

Opleidingsbedrijf Installatiewerk Noord-Holland, Bouwmensen Amsterdam, SPG Amstelland, ROC van Amsterdam met de afdelingen installatietechniek, elektratechniek en bouwtechniek.

Deel: ' Mirjam Sterk lost startschot Techniekweek '