Mitsubishi Galant 2.4 GDI debuteert op PersonenautoRAI 1999

(4 Januari 1999)

PERSBERICHT:

Op de aanstaande PersonenautoRAI beleeft de Mitsubishi Galant 2.4 GDI zijn Europese debuut. Het is, na de Carisma, de Space Star en de nieuwe Space Wagon (die ook op de RAI zijn première beleeft), de vierde auto met Mitsubishi's revolutionaire direct ingespoten benzinemotor op de Nederlandse markt. De nieuwe GDI-motor maakt van de Galant een buitengewoon krachtige, maar ook zuinige reiswagen.

De Galant 2.4 GDI combineert een laag verbruik met sportieve prestaties. Het maximale koppel van 225 Nm komt vrij bij 3.500 toeren per minuut. Bij 2.000 toeren meer is het maximale vermogen van 110 kW/l50 pk bereikt. Vanzelfsprekend profiteert ook deze luxe sedan van de voordelen van de GDI-krachtbron die meer vermogen koppelt aan een lager verbruik en minder uitstoot van schadelijke stoffen. De 2.4 GDI kenmerkt zich ten slotte door een uitermate rustige en trillingsarme loop.

Zuinig en schoon
Mitsubishi's GDI-technologie past de timing van de benzine-injectie aan op het gebruik van de auto op een specifiek moment. De krachtbron bevat zo'n 150 gepatenteerde onderdelen waaronder verticaal geplaatste, rechte inlaatkanalen, een hogedrukbrand-stofpomp, hogedrukinjectoren en speciaal gevormde zuigers. De viercilinder werkt op de ultra-zuinige brandstof/lucht-verhouding van 40:1. Bij een gewone motor is dit 14,7:1. Het dashboard van de Galant GDI is uitgerust met de zogenaamde GDI ECO indicator. Deze geeft aan wanneer de motor in zijn lean-bum modus zit. Zolang het groene lichtje oplicht, rijdt de Galant GDI dus ultra-zuinig. Behalve een laag verbruik, kent de GDI tevens een 20 procent lagere uitstoot van schadelijke stoffen als C02.

INVECS-II Sports Mode versnellingsbak
Mitsubishi levert de Galant GDI tegen meerprijs met een nieuwe viertraps INVECS-II Sports Mode automatische versnellingsbak. Sports Mode staat voor de mogelijkheid om zelf te schakelen. Vanuit de drive stand van de bak kan de versnellingshendel naar links worden bewogen, waarna de bestuurder door de hendel naar voren of naar achteren te bewegen zèlf de juiste versnelling kiest. In de automatische stand fungeert de bak als een zelfdenkende automaat. Een computer registreert het rijgedrag van de bestuurder en past hieraan de schakelkarakteristiek optimaal aan.

Nieuw front
Uiterlijk is de nieuwe Galant 2.4 GDI aan de voorzijde herkenbaar aan een gewijzigde grille, spoiler en mistlampen. Voorts zijn standaard 15 inch wielen en banden met nieuw gevormde wieldoppen gemonteerd. Achter op de auto springt het net als bij de Mitsubishi Space Star centraal geplaatste Mitsubishi logo in het oog en op de voorschermen zijn de bekende GDI badges te vinden. Het interieur is bekleed met een nieuw type stof en kent een gewijzigde kleurstelling van het dashboard. De Galant GDI is leverbaar als sedan en als wagon in diverse nieuwe lakkleuren.

Galant V6
De Galant V6 krijgt volgend jaar hetzelfde uiterlijk als de GDI en blijft het absolute topmodel. Hiervoor tekent zowel de soepel lopende zescilindermotor als het zeer luxueuze, met leder beklede interieur. Ook de V6 wordt voortaan tegen meerprijs geleverd met de nieuwe INVECS-II Sports Mode automaat.

Deel: ' Mitsubishi Galant 2.4 GDI debuteert op PersonenautoRAI '




Lees ook