Mitsubishi Lancer Evolution VI zet traditie voort

(16 Februari 1999)

PERSBERICHT:

Wereldkampioen rallyrijden Tommi Makkinen heeft een waardig opvolger voor zijn kampioensauto van vorig jaar: de Mitsubishi Lancer Evolution VI ('Evo 6'). Net als bij de voorganger Evolution V komt er tevens een straatversie van de Lancer Evolution VI. De productie van deze auto's is nodig om de auto te homologeren voor deelname aan (inter)nationale autorally's zoals het World Rally Championship (WRC).

Het nieuwste rallywapen van Mitsubishi is een doorontwikkeling van de Evolution V. De ingenieurs hebben de auto ontworpen op basis van ervaringen en gegevens die in het afgelopen rallyseizoen werden verzameld. Hierdoor is de auto in elk opzicht het ultieme vervolg op de alom bejubelde Evolution V, waarmee Mitsubishi vorig jaar wereldkampioen rally werd. De Nederlandse Mitsubishi importeur MMSN heeft een aantal exemplaren van de nieuwe Evolution VI weten te bemachtigen, waaronder vrijwel zeker een aantal zeer compleet uitgeruste GSR-uitvoeringen. Net als bij de lichtgewicht RS versie die in de rallysport kan worden ingezet gaat het hier echter om een homologatiespecial, die in beperkte mate en zonder garantie wordt verkocht. Kopers die de auto gaan inzeffen in de rallysport genieten bij Mitsubishi de voorkeur. Naar verwachting arriveren de auto's begin april in Nederland.

Krachtigste versie ooit
De Evolution VI is de krachtigste versie van Mitsubishi's Evolution lijn tot nu toe. Behalve technische verfijningen zijn er ook uiterlijke veranderingen doorgevoerd. Nieuwe aërodynamische elementen, waaronder een verstelbare achterspoiler die voldoet aan de WRC-eisen voor 1999, hebben de wegligging verder geoptimaliseerd. Het verlaagde rolcentrum van de vooras en betere vering en demping tillen het bochtgedrag van de Evolution VI naar een nog hoger niveau. De motor is nu uitgerust met een grotere oliekoeler en ventilator. Extra kanalen in de zuigers en een aangepaste thermostaat zorgen voorts voor een betere motorkoeling. Geen overbodige luxe aangezien de turbo van de 2,0 liter 16V DOHC motor een grotere luchtinlaat heeft dan zijn voorganger. Hierdoor levert de krachtbron meer power en een nog snellere en directere reactie op het gaspedaal. Remmenfabrikant Brembo ontwierp volledig nieuwe remmen. De indrukwekkende klauwen gaan schuil achter 17 inch OZ-wielen.

Deel: ' Mitsubishi Lancer Evolution VI zet traditie voort '




Lees ook