AutoRai

31-1-2003

Mitsubishi-verkopen in Europa sterk in de lift

Mitsubishi is op de juiste weg in Europa. De autofabrikant verkocht in 2002 in Europa maar liefst 203.028 autos. Dit ondanks de haperende economie. In Frankrijk steeg het marktaandeel fors, in Engeland en Griekenland beleefde Mitsubishi zijn beste jaar ooit en de groei in Oost-Europa overtrof alle verwachtingen.

Op de verschillende markten in Europa verkochten de producten van het Japanse automerk opvallend goed. Engeland spande samen met Griekenland de kroon. De verkoopcijfers in Engeland vertoonden een stijging van maar liefst 18,8 procent. De Pajero (+38 procent) en de Space Star (+33 procent) deden daarbij een belangrijke duit in het zakje. In Griekenland was de stijging nog groter: hier werden maar liefst 27,9 procent meer Mitsubishis afgezet. Ook op de belangrijke Franse en Duitse automarkten scoorde Mitsubishi goed. Ondanks de flinke duikeling van de markt in Frankrijk (- 4,9 procent) stegen de Mitsubishi-verkopen met 2,5 procent. In Duitsland steeg het marktaandeel met een bescheiden 0,52 procent.

Belangrijke groeimarkt
In Oost-Europa zet de groei van Mitsubishi gestaag door. De opmars van het Japanse merk lijkt hier niet te stuiten. Nu al neemt deze markt 8,6 procent van alle Europese Mitsubishi-verkopen voor zijn rekening. Enkele verkooppercentages die de explosieve groei tonen: Rusland (+ 36,1 procent), Oekraïne (+ 138,1 procent) en Polen (+ 17,7 procent). De verwachting van Mitsubishi dat de Oost-Europese markt in 2005 10 procent van de totale Europese verkopen afneemt, is dus zeker realistisch te noemen.

Positieve impuls
De verkoopresultaten van vorig jaar geven goede moed voor dit jaar, zegt Stefan Jacoby. De CEO van Mitsubishi Motors Europe (MME) ziet mooie kansen voor het merk in 2003. Dit jaar introduceren we twee belangrijke nieuwe modellen. In mei betreden we het populaire SUV-segment met de Outlander. Een nieuwe middenklasse sedan en stationwagen zien in september het levenslicht. Uiteraard zal dit een positieve impuls geven aan de verkopen. Ons uiteindelijke doel is dan ook zeer realistisch: in 2004 maken we weer winst en we introduceren een geheel nieuwe, compacte auto.

Deel: ' Mitsubishi-verkopen in Europa sterk in de lift '