Metaalunie

Nieuwegein, 9 oktober 2001

Mkb-metaal krijgt steun Kamer bij beleid voor 'minder regeltjes'

Hoewel minister Jorritsma van Economische Zaken een warm voorstander zegt te zijn van minder regelgeving en administratieve druk voor het bedrijfsleven, komt van dit beleidsvoornemen in de praktijk bitter weinig terecht. Dat vinden metaalondernemers uit het midden- en kleinbedrijf.

Het zogenaamde 'dereguleringsbeleid' van het kabinet-Kok leidt bepaald niet tot minder regels en minder administratieve rompslomp, aldus de metaalondernemers. Eerder is het tegendeel het geval: of het nu gaat om milieunormen, arbeidsomstandigheden voor werknemers of nieuwbouw, de regels worden alleen maar complexer en verwarrender. Vaak weten betrokken overheidsinstanties het ook niet meer en spreken ze elkaar zelfs regelrecht tegen. "Als de overheid het al niet weet, hoe moeten wij het dan weten?" aldus de metaalondernemers gistermiddag tegen Tweede-Kamerleden in het Metaalunie-kantoor in Nieuwegein. Een metaalonderneemster zei tegen de aanwezige Tweede-Kamerleden "dat we onze machines tegenwoordig zo moeten afschermen dat niemand er meer met zijn handen bijkan".

Binnen de Tweede Kamer gaan inmiddels stemmen op om minister Jorritsma nog eens op haar dereguleringsbeleid aan te spreken. Tweede-Kamerlid Ravestein van D66 kan zich voorstellen "dat de bezem er door moet". Verburg van het CDA zei tijdens de Metaalunie-bijeenkomst dat Jorritsma "geen mooi rapportcijfer" verdient voor haar dereguleringsbeleid. Ook VVD'er Blok, partijgenoot van Jorritsma, vindt "de resultaten op EZ te mager".

Metaalunie-voorzitter Verhoeven roept de Tweede-Kamerleden vooral op wat meer de bedrijven zelf te bezoeken. "Het lijkt erop dat we twee passen achteruit gaan en één vooruit. Het kan zo echt niet langer."

Deel: ' Mkb-metaal krijgt steun Kamer bij beleid minder regeltjes '