Mobiel internetgedrag: Verenigde Staten vs. Nederland

AMSTERDAM, 20140423 -- Uit recent onderzoek van onderzoeksbureau Flurry blijkt dat de gemiddelde Amerikaanse consument meer tijd besteedt aan apps dan een jaar geleden. Gemiddeld besteedt een mobiele gebruiker 2 uur en 19 minuten aan apps, wat neerkomt op 86% van de totale tijd die mensen besteden aan mobiel internetgedrag. Dat betekent dat apps het mobiele web steeds meer domineren en dat de mobiele browser steeds minder aandacht krijgt.

Gaming meest populair

Als we kijken naar het appgebruik zien we dat entertainment de populairste categorie is. 32% van de totale gebruikerstijd gaat naar gaming. Social media is vervolgens met 28% de tweede categorie. Nieuwsapps en productiviteitsapps komen met 4% en 3% er veel lager van af.

Verenigde Staten vs. Nederland

De resultaten uit het onderzoek van Flurry hebben betrekking op Amerikaanse consumenten. Dit hoeft nog niet perse iets te zeggen over het gedrag van Nederlandse consumenten. Interessant is dus om te kijken in hoeverre dit gedrag afwijkt van het appgebruik van Nederlanders. App Your Service heeft daarom uitgezocht in hoeverre dit verschilt.

Het dagelijks mobiel internetgebruik van Nederlanders en Amerikanen wijkt nauwelijks af. 91% van de smartphonegebruikers maakt dagelijks gebruik van internet op hun telefoon. Dit aantal ligt iets hoger in de VS (92%). De verschillen worden iets groter als we kijken naar het mobiel internetgebruik via apps. In Nederland maakt 71% dagelijks gebruik van mobiel internet via apps. In de Verenigde Staten ligt dit aantal vier procent hoger.

Aantal apps

Ook in het aantal apps dat mensen op hun smartphone hebben staan zit een klein verschil. In Nederland hebben smartphonegebruikers gemiddeld 28 apps op hun mobiel staan (waarvan 4 betaald), in de VS is dit aantal 33 (waarvan 7 betaald).

Aankoopgedrag

De grootste verschillen zien we echter als we kijken naar het advertentie- en aankoopgedrag van smartphonegebruikers. Uit onderzoek blijkt dat maar 6% van de Nederlanders klikt op een advertentie binnen een app. In Amerika ligt dit percentage op 19%. Ook bezoeken Amerikanen sneller de website van de adverteerder (15% tegenover 4% in Nederland), en gaan zij iets sneller daadwerkelijk naar de winkel of het bedrijf (7% tegenover 2%).

Opmerkelijk is ook om het verschil te zien in de mobiele aankopen. 46% van de Amerikaanse smartphonegebruikers geeft aan ooit een aankoop te hebben gedaan via een smartphone. In Nederland blijft dit aantal steken op 18%.

Als we verder kijken zien we dat vooral de groei van dit aantal in Nederland achterblijft. In 2011 gaf 14% van de Nederlandse smartphonegebruikers aan ooit een aankoop te hebben gedaan via hun telefoon. Twee jaar later ligt dat aantal dus een fractie hoger. In Amerika is deze groei veel sterker te zien. In 2011 gaf “slechts” 29% aan ooit een aankoop via hun telefoon te hebben gedaan, terwijl dat aantal nu dus op 46% ligt.

Conclusie

Qua frequentie verschilt het mobiele internetgebruik van Nederlanders dus niet veel van Amerikanen. Bijna iedere smartphonegebruiker maakt dagelijks gebruik van internet, waarbij driekwart dit dagelijks via apps doet. De grootste verschillen liggen in de mate waarop gebruikers gevoelig zijn voor advertenties en overgaan tot aankoop. In Nederland komt deze groei gestaag op gang en lijkt er nog veel te winnen voor adverteerders en bedrijven.

Bekijk hier de bijbehorende infographic.

Deel: ' Mobiel internetgedrag Verenigde Staten vs. Nederland '