FNV BONDGENOTEN

Maandag mogelijk staking bij glasvezelbedrijf PPG

De werknemers van glasvezelbedrijf PPG Industries Fiber Glass BV in het Groningse Westerbroek beginnen het nieuwe millennium wellicht met een staking.
Het conflict met de directie draait om de nieuwe CAO, die op 1 januari in moet gaan. De werknemers hebben het eindbod van de werkgever afgewezen. Die bood voor het komende jaar 3 % loonsverhogin en weigerde daarnaast de ploegentoeslag en een andere jaarlijkse uitkering te verhogen.

FNV Bondgenoten heeft de directie van het glasvezelbedrijf nu een ultimatum gesteld tot maandag 3 januari 12.00 uur. Als de werkgever dan nog weigert te onderhandelen over de voorwaarden van de bond, volgt een staking.

De bond wil naast 4 % loonsverhoging een verhoging van de ploegentoeslag met 0,5 % tot een percentage van 29 % en een verhoging van de jaarlijkse (eenmalige) uitkering van fl 1000,- voor dagdienstmedewerkers. Ook over de prepensioenregeling zijn beide partijen het niet eens.

Bestuurder Dick Heinen: 'PPG is een sterk bedrijf op technologisch gebied, maar erg zwak wat betreft het personeelsbeleid. Hierdoor is grote wrevel ontstaan onder het personeel. Zo werden er de laatste weken opeens een aantal uitzendkrachten uitgegooid, omdat 'het budget was overschreden'. Als gevolg daarvan werden de vrije dagen rond de kerstdagen opeens ingetrokken. Geen wonder dat de mensen nu het bedrijf plat willen leggen.'

Bij PPG, dat een Amerikaans 'moederconcern' heeft, werken 750 mensen, waarvan 500 in de ploegendienst.

Meer informatie :
Dick Heinen, bestuurder FNV Bondgenoten