Bedrijfschap Horeca en Catering

Zoetermeer, 17 augustus 1999
Persbericht P-16 , afd. Communicatie, tel. (079) 368 07 19

Ondanks personeelsproblemen gedurende piektijden: Mooi zomerweer stuwt omzet horeca verder omhoog

Het mooie zomerweer in de maand juli heeft de omzet in de horeca verder omhoog gestuwd. Het bedrijfschap Horeca en Catering schat in dat de totale horecaomzet in deze maand 5 tot 8% hoger zal liggen in vergelijking met juli 1998. Met name de bedrijven die over een terras beschikken en de afhaalbedrijven profiteerden van het fraaie weer. Cafés en restaurants zonder deze voorziening en discotheken hadden het daarentegen moeilijk. Ook kenden bedrijven tijdens piektijden problemen om voldoende personeel in te zetten.

De hotels in de toeristengebieden waren over het algemeen volgeboekt. "Opmerkelijk is dat gasten steeds later boeken", constateert mr. dr. Jan Hendrik Peters, directeur van het Bedrijfschap. Verder is er een verschuiving van het consumptiepatroon zichtbaar: "Bij warm weer drinkt men veel bier en fris en weinig andere alcoholische dranken. We merken ook dat consumenten vaak beter en tegelijk minder eten en dat zij de prijs minder belangrijk vinden als zij maar waar voor hun geld krijgen."

Peters maakt zich zorgen over de toenemende krapte op de arbeidsmarkt, die juist tijdens piektijden tot uiting komen. Uit recent onderzoek van het Bedrijfschap blijkt dat 32% van de horecabedrijven met personeel in dienst moeilijk vervulbare vacatures heeft. Van de grotere horecabedrijven (20 werknemers of meer) heeft meer dan de helft hier problemen mee. Peters: "Bedrijven sluiten zelfs een deel van hun restaurant omdat zij onvoldoende mensen hebben. Dat kost omzet. Zelfbediening wordt belangrijker, maar die moet wel vernieuwend en uitdagend zijn voor de gasten. De zomer is echter niet het ideale moment om dat op poten te zetten."

In het tweede kwartaal (april-juni) is de horecaomzet met 6% gestegen in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Vooral de fastfoodsector (cafetaria's, snackbars en lunchrooms) realiseerden een aanzienlijke omzetstijging van bijna 10%. "Enerzijds is dit toe te schrijven aan een herstel na de lage groei vorig jaar, anderzijds nam het aanbod aan lunchrooms spectaculair toe (14%), wat de omzet in de sector ook ten goede is gekomen", verklaart Peters. "Bovendien zijn de verkoopprijzen in deze sector met bijna 5% gestegen, doordat ondernemers de hogere inkoopprijzen hebben doorberekend."

Deel: ' Mooi zomerweer stuwt omzet horeca verder omhoog '