Informatie: VOOR DE PERS

CNV Chemie en energie is een vakgroep van de CNV BedrijvenBond

Woensdag 24 maart 1999

Morton International sluit vestigingen in Amersfoort en Bremen

Minstens zestig werknemers van Morton International (fabrikant van kleefstoffen en speciale chemicaliën, 227 werknemers) zullen door een omvangrijke reorganisatie hun baan verliezen. Het bedrijf wil de vestigingen in Amersfoort (86 werknemers) en Bremen (72 werknemers) sluiten en de productie concentreren in Delfzijl.

In Delfzijl werken op dit moment 69 werknemers. Het aantal banen daar zal volgens de directie van Morton International groeien naar 161.De directie heeft CNV Chemie in een gesprek vanmorgen en vanmiddag meegedeeld dat de reorganisatie wordt ingegeven door de noodzaak de efficiency en de logistiek te verbeteren. Volgens CNV Chemie en energie is er sprake van winstmaximalisatie. De reorganisatie is goed voor het bedrijf en slecht voor de werknemers, meent de bond.Bovendien vermoedt de bond dat de reorganisatie ook wordt ingegeven door het feit dat het Amerikaanse moederbedrijf met alle dochterondernemingen wordt overgenomen door Rohm and Haas.De bond vindt de sluiting van de vestigingen derhalve niet nodig. Mocht er toch sprake zijn van sluiting, dan zal de directie veel geld moeten uitgeven voor een sociaal plan. CNV Chemie en energie staat er op dat geen enkele werknemer in de WW terecht zal komen. Winstmaximalisatie mag niet over de rug van de werknemers worden bereikt, vindt de bond. Daarnaast zal in het sociaal plan veel aandacht moeten zijn voor financiële schadeloosstelling, ruimhartige verhuiskostenregelingen en alle medewerking en financiering in verband met om-, her- en bijscholing en het bemiddelen van de getroffen werknemers naar ander werk.

Nadere inlichtingen:

Arjen Slagboom (bestuurder CNV Chemie en energie) 023 - 562 66 67