RAI VERENIGING

Motorfietsverkopen in de lift

Verkopen brom- en snorfietsen stijgt

In de eerste negen maanden van dit jaar is de verkoop van motorfietsen met ruim
20 procent gegroeid. In totaal zijn 16.351 machines verkocht. De oorzaak voor de stijgende verkoopcijfers moet worden gezocht in de stijgende welvaart in ons land. Daarnaast zien steeds meer mensen de voordelen van de motorfiets in. Wendbaar, weinig vertragingen en bijna geen parkeerproblemen. Ook de mooie zomer zal aan de verkopen in ons land een extra impuls hebben gegeven.
Ook de verkoop van brom- en snorfietsen is in de eerste negen maanden gestegen. In totaal werden 56.869 machines verkocht. Een stijging van 4 procent. Deze cijfers maakte Raymond Grollé, secretaris van de afdeling Gemotoriseerde Tweewielers van de RAI Vereniging, bekend bij het begin van de MotoRAI 1999. Deze tentoonstelling is vandaag van start gegaan in de RAI in Amsterdam en duurt nog tot zondag 24 oktober a.s.

Lichtere motorfietsen populair
De Nederlandse motorrijders vertonen een duidelijke voorkeur voor motorfietsen met een kleine cilinderinhoud. Het marktaandeel van de klasse van 51 - 125 cc steeg met 72 procent. De klasse met een cilinderinhoud van 126 - 450 cc steeg met 53 procent. De meest populaire modellen in ons land zijn de zogenaamde dual sport- en de tour-motorfietsen.

Europese motorfiets verkopen: 19 procent
De stijgende verkopen van motorfietsen in ons land sluiten naadloos aan bij de ontwikkeling van de Europese motorfietsverkopen. In de eerste helft van dit jaar stegen die verkopen met 19 procent. In de eerste zes maanden van 1999 werden er totaal 730.268 machines verkocht. In Europa is de motorscooter een absolute verkoophit. Inmiddels is 1 op de 3 nieuw verkochte motorfietsen in Europa een motorscooter. Traditioneel wordt de motorscooter veel verkocht in zuideuropese landen. Maar inmiddels is de motorscooter ook uiterst succesvol in bijvoorbeeld Engeland. Het markaandeel van de motorscooter steeg daar in de eerste zes maanden van dit jaar met maar liefst 75 procent. Ook in ons land groeit het aandeel van de motorscooter, maar op een veel bescheidener schaal. In de eerste zes maanden ruim 23 procent.

De bromscooter groeit in Nederland nog steeds in populariteit. Eén op de zeven verkochte brom- en snorfietsen is dit jaar een scootermodel. In totaal zijn er in de afgelopen negen maanden 40.826 stuks van dit model verkocht.

MotoRAI 1999
Tijdens de MotoRAI 1999, die van 20 tot en met 24 oktober wordt gehouden in de RAI in Amsterdam zijn alle motorfietsen, motorscooters, bromscooters, bromfietsen en snorfietsen te bewonderen. Naast de noviteiten op de tentoonstelling is er een veelheid aan evenementen: De verkiezing van de Mooiste Motor van Nederland, Motorrijden en scooteren zonder rijbewijs, de traditionele Bikersparade op zondag 24 oktober en nog veel meer.

Deel: ' Motorfietsverkopen in de lift '