Politiebericht Friesland: Friesland 28-09-2001
Politieberichten van 27/9 (13.00 uur) t/m 28/9 (07.00 uur)

Franeker: auto bekrast
Donderdag omstreeks 12.40 uur werd op de Eise Eisingastraat een 39-jarige inwoonster van Franeker aangehouden. Zij had kort daarvoor de motorkap van een auto bekrast met een huissleutel. Dit was gezien door een getuige, die de politie hierover had ingelicht. De verdachte werd overgebracht naar het bureau en na het opmaken van een proces-verbaal werd zij weer in vrijheid gesteld. De eigenaar van de auto, een 27-jarige inwoner van Franeker heeft aangifte gedaan. De schade bedroeg ongeveer f 1500.- Wat de reden van deze vernieling is geweest, werd niet duidelijk.

Sneek: inbraak auto
Van woensdag op donderdag werd ingebroken in een personenauto, die geparkeerd stond op de Pieter Sikkesstraat. Hoe men in de auto is gekomen, werd niet duidelijk. Uit de auto werden 10 cd`s en een radio/cd-speler weggenomen. De eigenaar, een 49-jarige inwoner van Sneek, heeft aangifte gedaan.

Leeuwarden: aanrijding met gewonde
Donderdag omstreeks 07.20 uur vond op de Franklinstraat een eenzijdig ongeval plaats. De bestuurster van een snorfiets, een 27-jarige inwoonster van Leeuwarden, reed in een bocht van de weg min of meer rechtdoor en kwam tegen de gevel van een woning tot stilstand. Zij viel daarbij door een ruit van 1.5 x 1.5 meter en liep verwondingen op aan haar gezicht en rechterhand. Zij werd voor behandeling overgebracht naar het MCL-Zuid. Het interieur van de woning liep lichte schade op.

Leeuwarden: inbraak woning
Van dinsdag op woensdag werd ingebroken in een woning aan de Molenstraat. Via vernieling van een ruit kwam binnen. Er werden een computer, cd`s, kleding en sieraden weggenomen. De bewoonster, een 20-jarige inwoonster van Leeuwarden, heeft aangifte gedaan.

Haskerhorne: verkeerscontrole
Donderdag tussen 07.45 en 09.00 uur werd een verkeerscontrole gehouden op de Lange Ekers. Aldaar is een gesloten verklaring van kracht voor motorvoertuigen. In totaal werden 55 bestuurders bekeurd, ter zake het niet in acht nemen van deze gesloten verklaring. Twee bestuurder kregen een bekeuring voor het rijden terwijl hun auto niet was verzekerd.

Harlingen: winkeldiefstal
Donderdag omstreeks 13.50 uur werd een 29-jarige inwoner van Harlingen op heterdaad betrapt bij een winkeldiefstal. Bij een supermarkt aan de Spoorstraat nam de verdachte een flesje bier weg en wilde zonder te betalen de winkel verlaten. De verdachte werd toen aangehouden door het personeel. Toen de verdachte met een medewerker naar het kantoor liep, trok hij plotseling een mes en bedreigde daar de medewerker van de supermarkt mee. Deze medewerker, een 44-jarige inwoner van Harlingen, moest opzij springen, daar hij anders door de verdachte was gestoken. De verdachte liep daarop weer naar buiten, waar hij door de inmiddels gewaarschuwde politie werd aangehouden. Hij werd overgebracht naar het bureau. Tegen de man is proces-verbaal opgemaakt. De medewerker heeft aangifte gedaan. Na verhoor is de verdachte heengezonden. Het mes is in beslag genomen.

Heerenveen: aanrijding met licht gewonde
Donderdag omstreeks 14.35 uur vond op de Jousterweg een aanrijding plaats tussen twee personenauto`s. Een personenauto, bestuurd door een 35-jarige inwoner van Mildam stond nagenoeg stil om rechtsaf te slaan naar een aldaar gelegen bedrijf, toen hij vanachter werd aangereden door een personenauto, die bestuurd werd door een 49-jarige inwoonster van Oldeholtpade. Deze bestuurster had te laat door dat de voor haar rijdende auto wilde afslaan. De inwoner van Mildam werd met nekklachten overgebracht naar het ziekenhuis in Heerenveen en kon na behandeling weer naar huis..

Korwerderzand: snelheid
Donderdag omstreeks 13.15 uur werd op de Afsluitdijk een bestuurder van een personenauto bekeurd ter zake het overschrijden van de maximumsnelheid. Deze bestuurder, een 34-jarige inwoner van Amstelveen, reed met een snelheid van 220 kilometer per uur, terwijl aldaar 120 kilometer per uur is toegestaan. Het rijbewijs van de man werd ingevorderd.

Leeuwarden: aanhouding winkeldief
Donderdag omstreeks 17.30 uur zagen surveillerende agenten dat een man bij een kledingzaak aan de Nieuwestad twee jassen uit een rek pakte en daarna wegrende in de richting van de Wolvensteeg. Te voet en met de auto werd de achtervolging ingezet en op het Ruiterskwartier kon de verdachte, een 18-jarige inwoner van Dokkum, worden aangehouden. De twee jassen, winkelwaarde f 149.- per stuk, had hij inmiddels achter gelaten in de bosjes in de Wolvensteeg. De jasjes werden teruggegeven aan de rechtmatige eigenaresse, een 41-jarige inwoonster van Hurdegaryp, die ook aangifte heeft gedaan. De verdachte werd overgebracht naar het bureau. De man kreeg een proces-verbaal en werd na verhoor weer in vrijheid gesteld.

Bolsward: onder invloed
Donderdag omstreeks 21.40 uur zag een motoragent dat een bestuurder met zijn personenauto reed over de G. Japikxlaan. De koplamp van de auto was defect en de agent wilde de bestuurder hierover aanspreken. De bestuurder, een 38-jarige inwoner van Bolsward, ging er echter vandoor. Op de Pater Schuurmanstraat zette de bestuurder zijn auto aan de kant. Het bleek dat de man gedronken had. Aan het bureau blies de man 545 ug/l. Tegen hem werd proces-verbaal opgemaakt en hij kreeg een rijverbod voor 5 uren.

Leeuwarden: aanrijding licht gewonde
Donderdag omstreeks 20.15 uur werd een fietser, een 71-jarige inwoner van Goutum, op de Troelstraweg, ter hoogte van de afslag MCL-Noord, bij het oversteken van de rijbaan aangereden door een personenauto, die werd bestuurd door een 21-jarige inwoner van Hallum. De autobestuurder haalde een voor hem rijdende auto in en had de fietser niet opgemerkt. De fietser werd overgebracht naar het ziekenhuis en kon na behandeling weer naar huis.

Drachten: brand keet
Donderdag omstreeks 21.15 uur kwam er een melding binnen dat een bouwkeet aan de Splitting bij het Liudger in de brand zou staan. Door de brandweer werd het vuur geblust. Volgens de brandweer was de brand ontstaan door oververhitting van een elektrische kachel. Wie eigenaar van de keet is, is nog niet bekend. Ook over het schadebedrag valt nog niets te zeggen.

Joure: onder invloed
Donderdag omstreeks 23.45 uur werd op de Geert Knolweg een bestuurder van een personenauto gecontroleerd. De bestuurder reed slingerend over de weg. De bestuurder uit Ouwster Nijega, bleek nog maar 16 jaar oud te zijn en was dus niet in het bezit van een rijbewijs. Bovendien had de jongeman stevig gedronken. Aan het bureau blies hij 720 ug/l. Bovendien bleek dat de auto waarin hij reed niet was gekeurd. Tegen de jongeman is proces-verbaal opgemaakt.

Leeuwarden: onder invloed
Vrijdag omstreeks 01.20 uur werd op de Mr. P.J. Troelstraweg een bestuurster van een personenauto gecontroleerd. De bestuurster, een 52-jarige inwoonster van Leeuwarden, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de vrouw 355 ug/l. Zij kreeg een rijverbod voor 3 uren. Tevens werd haar rijbewijs, in verband met recidive, ingevorderd.

Vrijdag omstreeks 04.40 uur werd op de Brandemeer een bestuurder van een personenauto gecontroleerd. De bestuurder, een 27-jarige inwoner van Leeuwarden, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 765 ug/l Hij kreeg een rijverbod voor 9 uren en zijn rijbewijs werd ingevorderd.

Ureterp: onder invloed
Vrijdag omstreeks 02.15 uur werd op de Feart een bestuurder van een personenauto gecontroleerd. De bestuurder, een 31-jarige inwoner van Assen, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 380 ug/l. Hij kreeg een rijverbod voor 3 uren.

Bureau Communicatie: 058 - 880 8272

Deel: ' Motorkap auto bekrast met sleutel in Franeker '