MOTOROLA INTRODUCEERT GEAVANCEERD ELEKTRONISCH VERVOERSBEWIJS IN BERLIJN EN SINGAPORE
Smartcard vervangt bus- en metrokaartje

Amsterdam, april 1999 - Motorola's Worldwide Smartcard Solutions Division (WSSD) heeft de opdracht in de wacht gesleept voor de levering van een electronic ticketing-systeem aan openbaarvervoermaatschappijen in Berlijn en Singapore. De hogesnelheidstrein van Berlijn, het vervoersbedrijf van Berlijn-Brandenburg, alsmede het openbaarvervoer van Singapore, zullen in de toekomst gebruik maken van vereenvoudigde en zeer betrouwbare betalingsprocedures: Smartcards.

Het vervoersbedrijf van Singapore heeft het contract, ter waarde van USD 78 miljoen, na een intensieve, internationale aanbestedingsprocedure, vergeven aan de ERG/Motorola-alliantie. Het te bouwen systeem zal in totaal 20.000 kaartlezers omvatten en in eerste instantie zo'n 5 miljoen Smartcards, waarmee het Singaporese systeem een van de grootste, geïntegreerde en op Smartcards gebaseerde vervoerssystemen ter wereld zal zijn. In Berlijn gaat het in eerste instantie om een proef op beperkte schaal, waarbij 25.000 Berlijnse deelnemers het systeem testen.

Verwachting is dat in 2002 zowel in Singapore als in Berlijn het totale, vernieuwde betalingssysteem operationeel is.

De Smartcards zullen het reizen voor de reizigers aanzienlijk vergemakkelijken. Het nieuwe systeem gaat uit van een tarievenstructuur gebaseerd op de afstand en tijd die passagiers afleggen. Reizigers kopen 'openbaarvervoer-eenheden' tegen contante of elektronische betaling bij distributiepunten of bij vaste of verplaatsbare kaartjesautomaten. Deze eenheden worden direct op de smartcards geladen en kunnen dan worden afgeschreven via speciale terminals bij controleposten op de stations of in de bussen en trams. Gebruikers kunnen het saldo op hun kaart controleren door deze in te voeren in kaartlezers bij verkooppunten, informatieterminals of met behulp van kaartlezers op zakformaat. Via "smart" kiosken kunnen reizigers geïnformeerd worden over de meest geschikte route en de reiskosten.

Bruikbaar als spaarsystemen

Een belangrijk voordeel van het openbaarvervoerssysteem met Smartcards van Motorola is dat het systeem zich niet beperkt tot betalingstoepassingen. Het openbaarvervoerbedrijf zou de kaarten zelfs kunnen gebruiken in een spaarsysteem voor reizigers die intensief gebruik maken van het vervoer, zodat deze hun opgebouwde spaarpunten kunnen omzetten in extra vervoerseenheden of er korting mee kunnen krijgen op toegangsprijzen van evenementen in de regio. Daarnaast kunnen detaillisten kortingspunten of speciale aanbiedingen geven op hun producten aan die klanten die gebruik maken van een Smartcard.

Motorola en Motorola's M-Smart (TM) zijn handelsmerken van Motorola Inc.

*************************

Noot aan de redactie:

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Hill and Knowlton Nederland BV
David Gribnau / Koen van Zijl
Postbus 87360, 1080 JJ AMSTERDAM
Tel. (020) 404 47 07 / Fax. (020) 644 97 36
Email: dgribnau@hillandknowlton.com / kvzijl@hillandknowlton.com

Achtergrond Motorola
Motorola's Worldwide Smartcard Solutions Division (WSSD) is een wereldwijde, toonaangevende aanbieder van complete Smartcardproducten en -diensten, waaronder systeemintegratie, smartcard- en systeemproducten, het ontwikkelen van Smartcard-toepassingen en een breed scala van operationele diensten.

Motorola's M-Smart (TM) smartcardplatformen bieden een ongeëvenaarde flexibiliteit, functionaliteit en veiligheid voor de smartcardindustrie. De op dit platform gebaseerde producten stellen organisaties in staat om in korte tijd hoogwaardige Smartcard-toepassingen te ontwikkelen voor onder andere de financiële sector, de telecom-industrie (SIM-kaarten en toolkits), de vervoerssector, universiteiten, de overheid en de gezondheidszorg. De geïntegreerde platformen omvatten kaarten, besturingssystemen voor smartcards, kaartlezers en werkstations voor applicatieontwikkeling.

De ERG/Motorola-alliantie combineert indrukwekkende geautomatiseerde systemen voor de verwerking van vervoersbewijzen en opbrengstenbeheer met hoogwaardige systeemintegratie- en beheersdiensten, waardoor zij in staat is flexibele en geavanceerde Smartcardproducten te leveren aan de vervoersindustrie.

Motorola is een toonaangevende, wereldwijde aanbieder van geïntegreerde communicatieoplossingen en ingebouwde elektronische producten. Deze omvatten:

- Draadloze telefoons met ingebouwde software, two-way radio's, producten en systemen voor messaging en satellietcommunicatie, netwerkproducten en toegang tot het Internet. Doelgroepen hierbij zijn: consumenten, netwerkoperators, bedrijven en overheidsorganisaties.

- Ingebouwde halfgeleiderproducten voor klanten in consumentenmarkten, de IT-industrie, de transportsector en voor aanbieders van draadloze telefoons.

- Ingebouwde elektronische systemen voor de automobielindustrie, de communicatiesector, de imaging-industrie, productiesystemen, de computerindustrie en consumentenmarkten.

Motorola's omzet in 1998 bedroeg USD 29,4 miljard.

Achtergrond ERG
ERG Limited is wereldwijd toonaangevend in de ontwikkeling en levering van technologisch geavanceerde smartcardsystemen en -diensten; geautomatiseerde ticketverwerkingsproducten en -systemen; en telecommunicatieproducten en
-diensten. ERG biedt haar klanten gebruiksklare oplossingen, van ontwerp en productie tot levering, installatie, indienststelling en service en onderhoud. In 1997/98 bedroeg de totale omzet van het Oostenrijkse ERG ATS
242 miljoen (Oostenrijkse Schilling). Meer informatie over ERG is te vinden op hun website: http://www.erg.com.au.

Deel: ' Motorola Smartcard vervangt bus- en metrokaartje in Berlijn '