MPC CAPITAL B.V.

MPC Capital lanceert tweede vastgoedfonds

MPC Capital lanceert opnieuw een Nederlands vastgoedfonds, onder de naam MPC Holland 16. Van de 372 uit te schrijven participaties à 25.000 gulden (11.221 euro) is meer dan tweederde deel reeds geplaatst. Het fonds financiert twee kantoorgebouwen, in Rotterdam en Den Helder. De hypotheekrente is voordelig gefixeerd op 4,9% voor tien jaar. Participanten wordt een bruto rendement van 11,34% in het vooruitzicht gesteld, waarvan jaarlijks gemiddeld 9,55% zal worden uitgekeerd. Na belastingen blijft daar 8,50% van over bij een IB van 50%. Deze cijfers betekenen een royale verhoging op de bij voorintekening gestelde prognose. De geplande looptijd is tien jaar.

Als Nederlandse dochteronderneming van het Duitse MPC Münchmeyer, Petersen plaatste MPC Capital in augustus 1998 voor het eerst een vastgoedfonds (MPC Holland 12) bij Nederlandse participanten. De eerste elf MPC Holland-fondsen zijn bij Duitse participanten geplaatst. Van alle fondsen is na het eerste beleggingsjaar het rendement geheel conform de prognose uitgekeerd, terwijl er niet alleen hogere huurinkomsten maar ook kostenbesparingen zijn gerealiseerd.

Voor particuliere beleggers is vastgoed een zeer veilige en fiscaal aantrekkelijke beleggingsvorm. De kracht van de Nederlandse vastgoedmarkt biedt goede perspectieven en kan een aanvulling zijn voor de portefeuille die ook risicovollere waarden bevat. Beleggen in aandelen en opties van ondernemingen zal de komende jaren naar verwachting immers geen garantie kunnen bieden op een stijgend rendement en zelfs niet vrij zijn van kans op verlies. De belegging in een vastgoedfonds is inflatiebestendig en de verkoopwinst is onbelast. Omdat de gebouwen van MPC in eigen beheer blijven, via Hanze Vast bv in Groningen, kan worden uitgegaan van stabiele (jaarlijks te indexeren) huurinkomsten.

MPC Capital zal binnen een paar maanden een aantal nieuwe fondsen op de Nederlandse markt brengen. Op de agenda staan naast nieuwe vastgoedfondsen ook een scheepsfonds en een aandelenfonds in euro. Voorintekeningen op stukken à 5.000 euro zijn nu al mogelijk.

MPC is de grootste aanbieder van Nederlands vastgoed in Duitsland. Voor Duitse particuliere beleggers heeft MPC ruim 1,1 miljard DM in beheer, zowel in scheepsfondsen als in vastgoed. Het wereldwijd opererende MPC Münchmeyer, Petersen concern heeft een gemiddelde jaaromzet van DM 1,2 miljard en biedt werk aan 1.500 werknemers. Op het gebied van scheepsfinancieringen en vastgoedfondsen is MPC Capital een van de grootste aanbieders ter wereld.

MPC Capital B.V., C.M. (Mark) Kraaijeveld van Hemert (directeur), tel. 035-523 2400

Deel: ' MPC Capital lanceert tweede vastgoedfonds '