MEDIAKABEL

Mr Zap introduceert digitale interactieve TV in Nederland

Capelle aan den IJssel, 10 februari 2000

Vanaf vandaag, 10 februari, introduceert een aantal kabelmaatschappijen in Nederland digitale interactieve TV. Onder de naam Mr Zap krijgt de kijker de kans om nieuwe dimensies aan het traditionele TV kijken toe te voegen. Met de Mr Zap-box en een speciale afstandsbediening worden 1,6 miljoen huishoudens in Nederland in de gelegenheid gesteld zelf te bepalen welke diensten ze willen afnemen: 'Films bestellen', 'TV kijken', 'Muziek luisteren' en in de nabije toekomst 'Games spelen'.

Bijzonder is de mogelijkheid om thuis films te bestellen. Maandelijks wordt keuze geboden uit 60 titels. Zo zijn er in februari films als You've Got Mail, Meet Joe Black, La Vita E Bella en Saving Private Ryan te bestellen. Daarnaast heeft de abonnee de beschikking over een groot aantal extra TV-zenders, muziekkanalen en games.

De TV Surfer, een onderscheiden innovatie op het gebied van interactief TV kijken, zal het kijkgedrag van consumenten wezenlijk veranderen. Het TV-aanbod wordt hiermee overzichtelijk weergegeven. Daarnaast kunnen er films worden besteld, een gewenst TV programma en muziek worden geselecteerd en games worden gespeeld. Een selectie op onderwerp of op persoonlijke voorkeur behoort tot de mogelijkheid.

De eerste abonnees profiteren van een speciaal introductie aanbod. De Mr Zap-box wordt gratis thuis bezorgd en er worden geen aansluitkosten in rekening gebracht. Bij het afsluiten van een jaarabonnement betaalt men de eerste drie maanden geen abonnementskosten voor de Instappakketten. In het Instappakket zitten naast de themazenders, vijf muziekkanalen (de
Mr Zap-box kan ook worden aangesloten op de audio-installatie) en één game. Daarnaast kunnen er in deze periode gratis drie films worden besteld. Voor Music Choice, TV Speciaal en Games dienen wel de reguliere abonnementskosten betaald te worden.

'De tijdbalans tussen werken, spelen en slapen zal niet of nauwelijks meer worden bepaald door de aanvangstijden van TV programma's. Wat mij betreft mag dan ook gesteld worden, dat onze fantasie de enige beperking is die we nu nog kennen', aldus Paul Israël, Commercieel Directeur van Mediakabel.

In 2000 zal Mr Zap voortdurend worden uitgebreid met nieuwe mogelijkheden. Denk aan concerten, shows, bokswedstrijden, extra zenders en nieuwe innovatieve toepassingen op het gebied van interactiviteit. Met Mr Zap wordt nu de eerste belangrijke stap gezet in het op grote schaal interactief aanbieden van TV.

Het Mr Zap-aanbod is te verkrijgen in de verzorgingsgebieden van alle kabelmaatschappijen in Nederland die hiervoor een contract met Mediakabel hebben afgesloten.

Mediakabel biedt naast Mr Zap een uitgebreid en uniek dienstenpakket op het gebied van techniek, programmering, klantenservice en marketing aan alle geïnteresseerde kabelmaatschappijen in Nederland. De zeven kabelmaatschappijen die aan Mediakabel zijn gelieerd, zijn: ENECO KabelTV & Telecom BV, Palet Kabelcom b.v., UPC Nederland (voorheen GelreVision), ZeelandNet BV, N.V. Nutsbedrijven Maastricht, Kabeltex B.V. en De Alkmaarse Kabel. Deze kabelmaatschappijen bedienen gezamenlijk 1,6 miljoen huishoudens in Nederland. Daarnaast neemt Casema een deel van de diensten van Mediakabel af.

Deel: ' Mr Zap introduceert digitale interactieve TV in Nederland '