SAP AG en Microsoft sluiten nieuwe licentieovereenkomst en kondigen de beschikbaarheid aan van R/3 op SQL Server 7.0

SAP-klanten kunnen via een SQL Server databaselicentie beschikken over de nieuwste Enterprise Software Solution

's Hertogenbosch en Schiphol-Rijk/Brussel, 18 januari 1999 - SAP en Microsoft kondigen de beschikbaarheid aan van SAP R/3 op Microsoft's nieuwe enterprise database-software, SQL Server 7.0. De beide bedrijven hebben een nieuwe, wereldwijde licentieovereenkomst gesloten, waarmee SAP in staat is om Microsoft SQL Server direct aan haar klanten te leveren. SQL Server 7.0 biedt verschillende verbeteringen en hogere prestaties waarmee een gemakkelijk te implementeren oplossingen ontstaat, waarmee SAP-klanten een hogere rendabiliteit kunnen behalen.

Diverse SAP-klanten, waaronder Applied Automation, Bitburger Brewery, Lyondell-Equistar Petrochemicals, Pennzoil en Microsoft, hebben hun productiesystemen reeds overgeschakeld op SAP R/3-oplossingen die draaien op SQL Server 7.0. In Nederland draait onder andere CSS Computer Company haar productiesystemen op R/3 met SQL Server 7.0. Zij hebben inmiddels verbeteringen gerealiseerd op het gebied van bedrijfszekerheid, schaalbaarheid, prestaties en gebruiksgemak. Daarnaast zijn meer dan 100 SAP-klanten inmiddels begonnen met het implementeren van SQL Server 7.0.

"Dankzij de uitgebreide test- en ontwikkelinspanningen in samenwerking met Microsoft, zijn we in staat om onze klanten direct ondersteuning te bieden voor SQL Server 7.0," vertelt Karl-Heinz Hess, executive vice president of systems technology development en lid van de SAP AG extended executive board . "De krachtige Microsoft-database voldoet aan alle eisen die klanten stellen, uiteenlopend van de desktop tot en met ondernemingsbrede oplossingen. En met de nieuwe reseller-overeenkomst kunnen onze klanten nu R/3 en SQL Server direct bij SAP betrekken."

Voordelen voor SAP-klanten
De verbeteringen in Microsoft SQL Server 7.0 betreffen onder andere verhoogde schaalbaarheid en bedrijfszekerheid, betere prestaties en een zeer hoog gebruiksgemak. Functies zoals Dynamic Low Level Locking en de nieuwe Query Optimizer voorzien SAP-klanten van nieuwe mogelijkheden voor het implementeren van zeer schaalbare R/3-oplossingen met grotere datavolumes en duizenden gebruikers. In samenwerking met Microsoft heeft SAP tevens hulpmiddelen ontwikkeld waarmee gebruikers van SAP R/3 snel en probleemloos kunnen upgraden vanaf eerdere versies van Microsoft SQL Server.

"SAP heeft uitgebreide ervaring in het ontwikkelen van zakelijke software en is nu één van de bedrijven die SQL Server 7.0 het beste kunnen ondersteunen," aldus Steve Ballmer, president van Microsoft. "Behalve onze samenwerking bij het testen van SQL Server 7.0 met R/3, hebben SAP en Microsoft nu een licentieovereenkomst gesloten die het voor onze gemeenschappelijke klanten veel gemakkelijker maakt om R/3 op SQL Server te implementeren."

Resultaten
De afgelopen twee jaar hebben SAP Basis-ontwikkelaars nauw samengewerkt met het ontwikkelteam van Microsoft SQL Server om er zo voor te zorgen dat SQL Server en SAP R/3 optimaal op elkaar zijn afgestemd. De ontwikkelaars van SAP en Microsoft hebben gedurende de bètafase rigoureuze tests uitgevoerd met echte data van R/3-klanten. Ten gevolge van deze tests zijn de productiedatabases van verschillende R/3-oplossingen geconverteerd naar SQL Server 7.0, met zeer positieve resultaten.

In Nederland werken de productiesystemen van CSS Computer Company inmiddels met SAP R/3 onder SQL Server 7.0. "We hebben ondervonden dat SAP R/3 onder SQL Server 7.0 veel efficiënter omgaat met de data. Tijdens de conversie van SQL Server versie 6.5 naar 7.0 is de omvang van de database met 50 procent afgenomen, van 40 naar 20 Gigabyte. Daarmee zijn ook de prestaties van onze R/3-omgeving enorm verbeterd," aldus Bob Lokhorst, directielid van CSS Computer Company. "Tegelijkertijd voorzien de nieuwe functies in SQL Server
7.0 ons van de mogelijkheid om diverse uitbreidingen te realiseren, zoals een compleet verkoopinformatiesysteem en een e-commerce toepassing. Voor ons betekent de overstap naar SQL Server 7.0 dan ook een aanzienlijke verruiming van onze commerciële mogelijkheden."

Momenteel kiest ruim 50 procent van alle nieuwe SAP-klanten voor Microsoft Windows NT en inmiddels draaien meer dan 1.300 klanten R/3 op SQL Server. Recente inspanningen van SAP om de implementaties van R/3 bij klanten te versnellen, waaronder Accelerated SAP, SAP Accelerated Solutions en SAP Ready to Run R/3, hebben bijgedragen tot een sterk verhoogde toepassing van R/3-oplossingen op Windows NT en SQL Server.

Over SAP
SAP is wereldwijd marktleider in bedrijfsbrede zakelijke software. De software en diensten van SAP maken van een organisatie een geïntegreerd geheel dat alle bedrijfsonderdelen bestrijkt, van de financiële administratie en de personeelsafdeling tot de productie, verkoop en distributie. Deze integratie maakt het voor bedrijven mogelijk hun ketens te optimaliseren, de banden met hun klanten te versterken en betere beleidsbeslissingen te nemen om zo een voorsprong te nemen op de concurrentie.
Het hoofdkantoor van het in 1972 opgerichte SAP is gevestigd in het Duitse Walldorf . Het bedrijf is genoteerd aan de beurs in Frankfurt en in New York onder het symbool SAP. De onderneming biedt werk aan meer dan 18.000 mensen verspreid over kantoren in meer dan 50 landen. Hoog in het vaandel staan service en ondersteuning voor de in totaal ruim 17.000 geïnstalleerde R/3-systemen. Additionele informatie over SAP kunt u vinden via de website: .

Microsoft
Sinds de oprichting in 1975 heeft Microsoft zich ten doel gesteld om voor de PC software te creëren die mensen waardevolle mogelijkheden biedt, zowel thuis als op het werk en op school. Microsoft's visie 'een computer op ieder bureau en in ieder huis', is nu geïntegreerd met Internet, hetgeen het bereik van de PC en haar gebruikers verruimt. Als 's werelds grootste softwareleverancier levert het bedrijf innovatieve producten die doorlopend worden afgestemd op de behoeften van de klant. Het productaanbod omvat besturingssystemen, server-applicaties, applicaties voor zakelijk en privé-gebruik en tools voor het ontwikkelen van bedrijfsbrede zakelijke en Internet-applicaties. Microsoft biedt tevens online diensten, geeft personal computerboeken uit en levert hardware, waaronder toetsenborden en muizen. De producten van Microsoft zijn geschikt voor vrijwel alle PC's, beschikbaar in meer dan dertig talen en worden in meer dan vijftig landen verkocht.

Deel: ' MS Enterprise database geschikt voor SAP R/3 '