Afdeling Marketing

070 - 338 14 31 juni 1999

Yvonne Kroonenberg over 40 jaar Barbie
Museon viert Barbie's birthday met tentoonstelling

Dit jaar is Barbie 40 jaar geworden. Om die reden organiseert het Haagse Museon van 5 juni t/m 29 augustus a.s. de tentoonstelling Barbie's birthday. Barbie's birthday bestaat uit zeldzame Barbiepoppen en accessoires uit de zeer omvangrijke privécollectie van Els Schouten. De teksten bij de tentoonstelling zijn geschreven door Yvonne Kroonenberg.

Yvonne Kroonenberg
Een achttal columns van Yvonne Kroonenberg - schrijfster van onder andere het boek 'Alles went behalve een vent' - maken een belangrijk onderdeel uit van de tentoonstelling. De columns, met onderwerpen zoals schoonheid, face-lifts, vrouw en carrière, vrouw en auto, gaan dieper in op de rol van Barbie als illustratief voorbeeld van de ontwikkeling van de vrouw. Barbie is altijd een trendvolger geweest. Aan de hand van haar doen en laten kan de verandering van de visie op de moderne vrouw in de afgelopen 40 jaar gevolgd worden.

Populairste pop ter wereld
Toen Barbie in 1959 voor het eerst op een Amerikaanse speelgoedbeurs werd getoond, bracht zij een golf van emoties teweeg onder opvoeders. Waarschijnlijk kwam dit doordat er daarvoor geen speelgoedpop bestond met vrouwelijke vormen en een sexy uitstraling die bovendien nog werkzaam was als mannequin ook. Ondanks de kritiek uit de samenleving werd Barbie de populairste pop ter wereld. Elke seconde worden er ergens op de wereld twee Barbie's verkocht.

Van pin-up tot toonbeeld van deugdzaamheid
De vrouw achter het succes van Barbie was Ruth Handler. Zij ontdekte in 1958 tijdens een vakantie in Zwitserland een Lilli-pop. De pop droeg de naam Bild-Lilli omdat ze dagelijks in stripvorm met een ondeugende uitspraak in de Bildzeitung stond. Deze driedimensionale pin-up werd voornamelijk in tabakszaken verkocht. Ruth Handler maakt van haar een gezond en vooral deugdzaam jong meisje.

Tattoo en laptop
Barbie is altijd zeer modebewust geweest. Aan de hand van kledingsets in de tentoonstelling krijgt de bezoeker een goed beeld van de mode van de afgelopen 40 jaar. Bovendien kunnen bezoekers zelf met behulp van een CD-ROM Barbie op de computer aankleden. Niet alleen de kleding is in de loop der tijd veranderd, ook Barbie zelf. In 1959 had zij nog een vrij hautaine blik en houding, inmiddels is zij veranderd in een open en spontaan lachend persoontje. Haar taille is wat dikker geworden, haar borsten zijn wat minder prominent. Ook wat betreft accessoires gaat Barbie met haar tijd mee. Zo heeft Mattel, de fabrikant van Barbie, exemplaren met een tattoo uitgebracht. En er is al een Barbie met laptop. Zij is te bewonderen in de tentoonstelling.

Deel: ' Museon viert Barbie's birthday met tentoonstelling '