Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties

Museumserver wint Webwijzer Award oktober 1999
Een persbericht bij het onderwerp Goede elektronische toegankelijkheid.
29 oktober 1999
De Museumserver heeft de elfde WebWijzer Award gewonnen. De Museumserver is een platform voor Nederlandse musea op het Internet, die de toegankelijkheid en de vindbaarheid van deze musea op het World Wide Web verbetert. De WebWijzer Award is een prijs die een vakjury maandelijks toekent aan sites van overheden, musea en archiefdiensten. De prijs is ingesteld door minister Van Boxtel(Grote Steden- en Integratiebeleid) die op 2 december de WebWijzer Award 1999 zal uitreiken op een congres in de Grote Kerk van Den Haag.
De Museumserver is een site waar op een creatieve maar toch zeer toegankelijke manier interactieve verwijzingen (links) zijn gelegd naar verzamelplaatsen van kunst en cultuur. Het aardige van deze site is bovendien dat het een portal is naar sites van musea over onze landsgrenzen heen. Dit legt een extra accent op het grensoverschrijdende karakter van Internet.
De Museumserver is met haar artistieke impact vernieuwend en stijlvol in haar presentatie. Kunst en kunstvormen zijn moeilijk hiërarchisch in te delen. Dat is op een spannende en daardoor uitnodigende manier opgelost door de structuur van de site te verpakken in een soort geïntegreerd circuit.
De site is volgens de jury duidelijk meer dan een portal, het biedt vele extra's, zoals de museumkrant, discussies, desktop radio en active channels die uitnodigen om uiteindelijk een museum te bezoeken. Voor de museumprofessionals is er nog een aparte 'hoek'
De jury
De jury van de WebWijzer Award is ingesteld in het kader van het project Communicatie Overheid - Burger (COB) door minister R.H.L.M. van Boxtel, die tevens is belast met het overheidsinformatiebeleid. Het project COB is onderdeel van het 'Actieprogramma Elektronische Overheid'.
De jury werkt volstrekt onafhankelijk en bestaat uit Dieuwke Aberson (projectleider ambassadeurs Seniorweb), Michel Marijnen (burgemeester gemeente Roosendaal en voorzitter commissie Informatiebeleid, Beleidsanalyse en Automatisering van de VNG), Matt Poelmans (programmaleider Overheidsloket 2000 en oud-wethouder Oegstgeest), Casper Van Riet (communicatieadviseur Consumentenbond), Frans Weerts (journalist en web-coördinator Binnenlands Bestuur) en juryvoorzitter Peter van der Wel (directeur stichting Electronic-highway Platform Nederland). Eerder ging de WebWijzer Award naar de Boetebase van het Openbaar Ministerie (september '99), de gemeente Hoogeveen (augustus '99), de Cultuurzone Rotterdam (juni '99), de bibliotheek Apeldoorn (mei '99), Statline van het Centraal Bureau van de Statistiek (april '99) het Jongerenloket van de Belastingdienst (maart '99), de Eerste Kamer (februari '99), de informatiesystemen PIGA en BISA van de gemeente Amsterdam (januari '99) en Het Limburgs historisch en volkskundig Museum Venlo (december '98).
Meer informatie
Voor meer informatie over het rapport en de jury van de WebWijzer Award kunt u contact opnemen met Peter van der Wel, voorzitter van de Jury, jury@webwijzer.net, 070 - 3006 100 (06 - 558 533 16). Voor meer informatie over de Museumserver kunt u terecht bij Marco Legemaater van de Museumserver, info@museumserver.nl, 020 - 638 97 38.

Relevante links:
Webwijzer site