Nu ook 'muziek-CV' geïntroduceerd

MUZIEK-CV MAAKT INVESTEREN IN

DOORBRAAK .WIZARDS OF OOZE. MOGELIJK

Vandaag verschijnt de voorlopige prospectus van de Commanditaire Vennootschap (CV) Millennium Music Investors. Deze CV biedt particulieren de mogelijkheid om op een fiscaal aantrekkelijke manier te investeren in de muziekopnamerechten en de naburige rechten van vier podiumacts. Het beoogde vermogen van ruim vijf miljoen Euro zal vooral worden ingezet voor de internationale doorbraak van deze groepen. De CV is ontwikkeld door de Duitse platenmaatschappij Alex Merck Music GmbH en het Nederlandse Challenge Records Services BV. Adviesorganisatie Ernst & Young ondersteunde de ontwikkeling van deze investeringsmogelijkheid waar muziek in zit.

De vennootschap neemt vier acts onder haar hoede: de Belgische rockact Wizards Of Ooze, de Engelse R&B ster Ray Gaskins, de Ethiopische en Engelstalige popzangeres Blaine en de Duitse techno/house gitaarheld Errorhead. Het kapitaal van de vennootschap - Euro 5.265.000 verdeeld over 195 participaties van elk Euro 27.000 - zal voor het grootste deel worden aangewend om een doorbraak van deze artiesten op de internationale platenmarkt mogelijk te maken.'De CV houdt het midden tussen de zogenaamde 'major' en 'independent' platenmaatschappijen. Het biedt particuliere investeerders de unieke mogelijkheid direct te investeren in artiesten', aldus Anne de Jong van Challenge Records Services. Millennium Music Investors zal internationaal diverse samenwerkingsverbanden aangaan op het gebied van distributie en licenties. Challenge Records en Alex Merck Music treden op als beherend vennoot.

De investeerders zullen fiscaal als ondernemer gezien worden en daardoor belangrijke belasting-voordelen genieten. 'Het rendement voor de partcipanten wordt mede bepaald door fiscale aspecten die afhankelijk zijn van ieders persoonlijke situatie', legt fiscalist Frank van den Ende van Ernst & Young uit. 'Verder is het rendement afhankelijk van de resultaten van de exploitatie en de opbrengst van de verkoop van de rechten bij de ontbinding van de CV op 1 augustus 2004.' Deelnemers die in het 60% inkomstenbelastingtarief vallen, ontvangen dan tenminste een aan-zienlijk deel van hun inleg terug, dankzij de fiscale faciliteiten en een gegarandeerde opbrengst uit de verkoop van de rechten. De voorlopige prospectus bevat diverse scenario.s met betrekking tot de exploitatie, variërend van verlies na belastingen van ongeveer 27% in het .very bad case scenario. tot een rendement van 254% in het .very good case scenario.. Het .low average-scenario. komt uit op 93% rendement. Van den Ende: 'De muziek-CV biedt daarom een tot de verbeelding sprekende investering voor particulieren en een aantrekkelijk financieringsinstrument voor de muziekindustrie. Samen met de film-CV wijst deze CV op een nieuwe trend in de wereld van cultuur en entertainment.'

De voorlopige prospectus is per 23 augustus algemeen verkrijgbaar bij Challenge Records Services, Cardanuslaan 38, 6865 HK Doorwerth of bij Ernst & Young Belastingadviseurs, Drentestraat 20, 1083 HK Amsterdam

Deel: ' Muziek-CV Investeren in muziekopnamerechten en podiumacts '