Muziekindustrie 2.0: Bestaat die al?


"Downloaden groter dan winkelverkoop" - NRC Handelsblad, 7 september 2007

ROTTERDAM, 20071016 -- Muziekgebruik is de afgelopen jaren snel veranderd, maar is de muziekindustrie wel net zo snel mee veranderd? Volgens Hans Mosselman, oprichter van MOvE, is de muziekindustrie helemaal niet zo progressief als zij lijkt. De vele licentie- en artiesten contracten die hij leest verschillen niet veel van enkele jaren geleden. De `New Deal' blijkt bij de meeste labels geen wortel te hebben geschoten. Het lijkt of alleen retailers gedeeltelijk zijn vervangen door e-tailers. MOvE ziet de artiest zelf als het belangrijkste verkoopkanaal.

De veranderingen in de muziekindustrie vragen meer initiatief, maar bieden ook meer kansen en mogelijkheden voor de artiest. Nieuwe afspraken en contracten waarbij flexibeler wordt omgegaan met (auteurs-)rechten en waarbij de artiest als serieuze partner wordt behandeld zijn nodig. De artiest zelf is de afgelopen jaren een belangrijk verkoopkanaal geworden. De meest succesvollen zijn diegenen die hun fans direct aan zich weten te binden en te bedienen. Labels zouden er goed aan doen de artiest-fan relatie beter te ondersteunen en verder te ontwikkelen. Artiesten weten hun fans zelf beter te bereiken en kunnen zo hun eigen marketing bedrijven. MOvE stelt de relatie van de artiest met zijn/haar fan centraal, want wat goed is voor de fans, is goed voor de artiest!

MOvE staat niet alleen in haar visie op de muziekindustrie. Mensen zoals Andrew Dubber van www.newmusicstrategies.com of de Deense documentaire "Good Copy, Bad Copy" (www.goodcopybadcopy.net) geven een goed beeld van de huidige situatie in de muziekindustrie.

Wat goed is voor de fans, is goed voor de artiest! (Andrew Dubber)

Over MOvE.nl

MOvE ontwikkelt producten en diensten voor artiesten en independents. Eind 2005 lanceerde zij MOvE Online: Een software applicatie waarmee onder andere een eigen website met webshop gestart kan worden. MOvE Online stelt ze in staat om onder eigen naam (digitale) muziek en merchandise te verkopen. Daarnaast maakt het de gebruikers mogelijk om gezamenlijke voordelen te behalen via het MOvE Netwerk. Denk hierbij aan het gezamenlijk laten persen van cd's waardoor de inkoopprijs aanzienlijk lager ligt dan als de artiest dit individueel zou doen.

Voor MOvE is het voor de artiest mogelijk maken om hun muziek op andere platforms geplaatst te krijgen ook een belangrijk punt. Verder biedt MOvE diensten die artiesten -afhankelijk van de fase waarin ze zich bevinden- verder zouden kunnen helpen, zoals bijvoorbeeld juridisch advies en uitleg over diverse aspecten van de muziekbranche.

In het tijdschrift voor ondernemers BIZZ is MOvE binnengekomen op de 64e plaats in de Top 100 meest innovatieve bedrijven van Nederland en ze hebben de finale ronde gehaald van de Live Wire Award 2006. MOvE is opgericht door de broers Hans en Frank Mosselman. Hans is sinds 1994 werkzaam in de muziekindustrie en heeft onder andere MOvE Records en administratiekantoor Raak opgericht. Daarnaast is Hans manager geweest van diverse bands en artiesten. Frank is auteursrechtjurist en heeft enkele jaren bij de unit Media van Capgemini gewerkt.

Voor meer informatie zie https://www.move.nl


Deel: ' Muziekindustrie 2.0 Bestaat die al? '




Lees ook