Ingezonden persbericht

Mynke Buskens, Drawing Ceramics

LEEUWARDEN, 20020425 -- Vanaf 18 mei is er in de Prins van Leeuwarden de experimentele installatie Drawing Ceramics te zien van Mynke Buskens. De kunstenares mengde grafiet met klei, testte het grafisch talent van keramiek, maakte indrukwekkende tekeningen, hetgeen weer op film werd vastgelegd. Deze bijzondere maar kansrijke relatie tussen de klei en het potlood staat op de tentoonstelling in de Prins van Leeuwarden centraal.

Wie heeft er als kind niet op straat getekend? Bij gebrek aan stoepkrijt, nam je een harde potscherf, een gebroken dakpan of een ander stuk keramiek. Dat ging, maar wel moeizaam. Hoe kun nu wel met keramiek tekenen? Mynke Buskens bedacht een concept en tekende met keramiek. Maar ze dacht ook andersom: hoe kunnen de contouren van een keramische pot gelijk een tekening van een portret zijn?

Als een groot decor hangen de tekeningen in de Prins van Leeuwarden. Als de basis en de logische achtergrond van waaruit Buskens aan haar nieuwe concept heeft gewerkt: '...grafietpoeder moet vermengd worden met de klei, met de gebakken pot kun je tekenen, je tekent de contouren van diezelfde pot, en wat zijn die contouren van de pot: de contouren van een portret...’ Haar vettige, matglanzende potten vertonen karakteristieke gelaatstrekken. Zij zijn paarsgewijs opgesteld en lijken met elkaar te communiceren. Buskens speelt met de ogen van de toeschouwer; Bekijk je pot als voorwerp, dan zie je een wat ongelukkige en ongedefinieerde, massieve opbouw. Fixeer je je echter op de contouren en de ruimte tussen twee potten, dan maak je kennis met bijzondere mensen, waarvan de contouren op grafische wijze, perfect zijn weergegeven.

Monumentale tekeningen
Mynke Buskens (Eindhoven, 1953) studeerde af in schilderen en grafiek aan de Akademie Minerva in Groningen. Haar tekeningen zijn monumentaal, niet alleen qua formaat (120 x 200 meter), maar ook wat de keuze van haar onderwerpen betreft en de uitwerking daarvan. Zij tekent architectonische details, stadsparken en boomgaarden, zaken die van ruimtelijkheid getuigen. Doch de uitgewerkte series van tekeningen zijn geen realistische weergaven, maar de uitdrukking van diverse sferen en lichtvallen, waarin zij het afgebeelde over een lange periode heeft ervaren.

Grafiet in klei
Het verwerken van grafietpoeder in klei is nieuw en het is geen eenvoudige zaak om de juiste mengverhouding te vinden. Potloodfabrikanten geven hun geheimen over de mogelijkheden met grafiet niet prijs. Bij een te hoge stooktemperatuur verdwijnt namelijk de tekencapaciteit van het grafietpoeder. Met dit experiment geeft Buskens mede een aanzet tot onderzoek naar de grafische kwaliteiten en mogelijkheden van keramiek.

De tentoonstelling in de Prins van Leeuwarden is te bezichtigen van 18 mei tot en met 14 juli 2002.

Deel: ' Mynke Buskens, Drawing Ceramics in Leeuwarden '




Lees ook