STICHTING NATIONALE AUTOPAS

NAP VRAAGT VERVOLGING KM-TELLER FRAUDEURS

De stichting Nationale Autopas, een samenwerkingsverband van ANWB, BOVAG en RAI, wil dat fraudeurs met kilometertellers van auto.s voortaan worden aangepakt.
Dit stelt zij in een eerste reactie naar aanleiding van kamervragen van VVD-kamerlid Pieter Hofstra aan de ministers Jorritsma, Korthals en Netelenbos over kilometertellerfraude.
De Nationale Autopas, die inmiddels de kilometerhistorie van bijna alle personenauto.s in Nederland in de computer heeft zitten en waarmee kopers van gebruikte auto.s en bonafide autobedrijven kunnen controleren of de kilometertellerstand van een auto klopt, is het al jaren een doorn in het oog dat het nog steeds mogelijk is zonder gevolgen voor betrokkenen tellers van auto.s terug te draaien waardoor kopers van gebruikte auto.s kunnen worden gedupeerd. Er wordt zelfs openlijk geadverteerd met aanbiedingen om tellers terug te draaien, ook digitale! Tot op heden is het nog steeds niet duidelijk of en hoe deze fraude wettelijk kan worden aangepakt. De autobranche heeft daarom samen met de ANWB al begin negentiger jaren de Nationale Autopas in het leven geroepen om kopers en verkopers van gebruikte auto.s in ieder geval in de gelegenheid te stellen de tellerstand te controleren op juistheid.
Sinds 1 maart van dit jaar is registratie van de km-stand bij APK-keuringen zelfs al wettelijk verplicht. Eigenlijk zou de km-stand van een auto bij elke onderhoudsbeurt of (schade)reparatie moeten worden ingevoerd. NAP heeft daartoe inmiddels een project gestart. Zij overlegt daartoe nu met betrokken branchepartijen en met de overheid. Een belangrijk doel is om vooral ook meer zicht te krijgen op het km-verloop in de eerste drie levensjaren van een auto als de APK nog niet verplicht is.
Zo ontstaat een zo compleet mogelijk overzicht van de kilometerhistorie van zoveel mogelijk auto.s. Het belang van de Nationale Autopas is inmiddels (met maar liefst 40 miljoen km-standen in de computer) zo groot geworden dat BOVAG heeft besloten dat alle personenauto.s vanaf ü 7500,- vanaf 1 feburai 1999 verplicht moeten worden geleverd met de nieuwe BOVAG Garantiepas, een combinatie van het vertrouwde BOVAG-garantiebewijs en de Nationale Autopas.

Deel: ' NAP vraagt vervolging km-teller fraudeurs '