Software AG: een native XML databaseserver biedt duidelijk betere prestaties

Culemborg, 22 februari 1999 – Software AG maakt gebruik van een oorspronkelijke XML database server in plaats van een bestaande, relationele database kernel uit te breiden met een XML laag.

De meest cruciale vraag in de IT vandaag is: hoe integreer je de nieuwe meta language XML (eXtensible Markup Language) met typische database management taken (ophalen, bewerken, indexeren en bewaren van data). Software AG is van mening dat XML data alleen volledig benut kan worden wanneer het vanaf het begin een native XML data server wordt opgeslagen.

Andere ondernemingen hebben aangekondigd hun bestaande relationele database engine te zullen uitbreiden met een XML laag. Volgens Software AG levert dit enorme performance problemen op. Een relationele database, uitgebreid met een XML laag, moet namelijk eerst XML queries vertalen naar SQL statements waarna de kernel de gevraagde informatie kan verwerken. De native XML database server technologie waar Software AG voorstander van is vereist geen van deze vertaalroutines. Dit betekent duidelijke voordelen.

XML is een universele standaard voor het beschrijven van informatie. Het is veel uitgebreider is dan de vorige Webstandaard HTML. XML structureert data niet alleen naar formele criteria (zoals ‘Title’ of ‘Text Body’) maar ook naar inhoudskenmerken (zoals naam, beroep of adres). De flexibiliteit van XML maakt het voor een groot aantal doeleinden geschikt.

Door het gebruik van XML vervaagt het onderscheid dat vroeger bestond tussen gestructureerde data en ongestructureerde documenten. Dit komt doordat XML niet alleen tekst documenten kan beschrijven maar ook velden in traditionele relationele database tabellen. Alleen database engines die van oorsprong XML gebruiken kunnen de volledige functionaliteit benutten.

Over Software AG

Software AG heeft haar hoofdkantoor in het Duitse Darmstadt en is met ruim 2000 werknemers, een omzet van 628 miljoen D-mark (1997) en klanten in meer dan 90 landen een van 's werelds grootste softwarebedrijven. De onderneming is toonaangevend in integratietechnologie en levert producten en diensten die naadloze integratie ondersteunen van transactie-georiënteerde bedrijfskritische applicaties over uiteenlopende platforms, van mainframe, OpenVMS, AS/400, Unix en Windows NT tot en met het Web. De technologische expertise van Software AG is gebaseerd op drie productdomeinen: databasebeheersystemen (Adabas en Adabas D), applicatie-ontwikkelingsomgevingen (Natural en Bolero, de Business Application Factory voor elektronisch zakendoen), en middleware (EntireX). Ter ondersteuning van complexe projecten waarin haar technologie wordt toegepast levert Software AG uitgebreide services, waaronder millennium-conversies.

Deel: ' 'Native XML databaseserver biedt betere prestaties' '