Natuurhoeve lanceert ‘Duurzame Weidezuivel’

Een groene aanpak samen met de boer resulteert in een nieuw product

BENSCHOP, 20120423 -- De Natuurhoeve organiseerde samen met Lebo Kaas de Dag van het Groene Genieten op 20 april in Benschop. Op deze dag werd het duurzaamheidsprogramma ‘Duurzame Weidezuivel’ gepresenteerd aan breed publiek. Binnen dit programma wordt nauw samengewerkt met hun eigen boeren uit de regio, die allen duurzaamheidsstappen zetten op hun boerenbedrijf. Het koeienwelzijn en een beter milieu en klimaat staan hierbij centraal. Verder werd op de dag ook de nieuwe productlijn van de Natuurhoeve geïntroduceerd; een dikke volle yoghurt met frisse fruitsmaken in een opvallend zwart jasje.

De dag werd afgesloten met een huldiging van een 17 jaar oude koe, een toetjeswedstrijd en een lunch tussen de koeien op de boerderij van één van de boeren. Tijdens de dag waren ook consumenten aanwezig, die via Nudge.nl, meedachten over hoe Natuurhoeve kan verduurzamen en de consument hier in kan betrekken.

Duurzame Weidezuivel: duurzaam werken samen met de boer
Vanaf begin 2011 is het kleine familiebedrijf de Natuurhoeve met 10 boeren uit het Groene Hart, maximaal 30 km van de Natuurhoeve vandaan, gestart aan het verduurzamingsproces. Kees Lekkerkerker, oprichter van de Natuurhoeve en zelf ook boerenzoon staat dicht bij de natuur en wilde graag met boeren uit de regio dit programma starten. Een vast onderdeel in het programma is dat alle koeien van het voorjaar tot de nazomer buiten in de wei lopen. Alle boeren volgen verder workshops om te leren hoe zij hun bedrijf en omgeving kunnen verbeteren. De workshops staan in het teken van het verminderen van de impact op het klimaat en het vergroten van het koe comfort. Immers, een koe die lekker in zin vel zit, zal op een gezonde manier melk geven en langer leven en dit past binnen de filosofie van de Natuurhoeve.

Natuurhoeve in een nieuw jasje
Tegelijkertijd met de lancering van ‘Duurzame Weidezuivel’ heeft de Natuurhoeve ook haar yoghurt van een nieuwe uitstraling voorzien. “Door ons programma zijn we ook goed gaan kijken naar ons product en verpakking. We zijn een erkend streekproduct, de yoghurt is milder en dikker geworden en de verpakking straalt nu meer smaak, kwaliteit en onze samenwerking met de boer uit. De koe die lekker gras eet, staat prominent op de opvallende zwarte verpakking en ook ons persoonlijke verhaal over melk uit de regio krijgt een plek op de verpakking”, aldus Mariska Lekkerkerker, verantwoordelijk voor het duurzaamheidsprogramma en de communicatie. Door een QR code te scannen, kunnen consument met één klik naar de website om te zien wie er achter het product en de melk zitten. De boeren staan allemaal met hun bedrijf op de website.

Groene aanpak op het bedrijf
‘Duurzame Weidezuivel’ richt zich niet alleen op de boer en de melk. Op de Natuurhoeve en haar zusterbedrijf Lebo Kaas in Lopik, producent van roomkaas, worden ook diverse stappen gezet om de zuivel te verduurzamen. Er wordt uitsluitend gewerkt met groene energie en het energieverbruik wordt gecompenseerd en gereduceerd. Doelstelling is om in 2015 compleet klimaatneutraal, van melk tot product in de winkel, te werken en minimaal 10% energiebesparing en afvalreducering te hebben gerealiseerd ten opzichte van 2011. Op de website www.duurzameweidezuivel.nl  is meer te lezen over de aanpak en ziet men het mooie verhaal achter dit bedrijf in de polder van de Utrechtse Waarden.

De Natuurhoeve
De Natuurhoeve in Benschop, een klein dorpje in de Utrechtse Waarden van het Groene Hart, maakt diverse zuivelproducten; van ambachtelijk fruit onderlegde yoghurt, pudding tot ouderwetse hangop. De Natuurhoeve is ruim 30 jaar geleden gestart door Kees Lekkerkerker, een boerenzoon die het werken met koeien, melk en kaas met de paplepel kreeg ingegoten. Tegenwoordig is de Natuurhoeve een echt familiebedrijf waar ook Kees zijn vrouw en kinderen in meewerken.  Onder de naam Geniet brengt Kees Lekkerkerker samen met zijn zuivelfamilie diverse lekkere toetjes op de markt, waaronder hangop en roompudding. De volle yoghurt met fruit onderlegd van de Natuurhoeve is op 20 april in een nieuw jasje stoken. Sinds kort zijn de producten van de Natuurhoeve ook officieel Erkend Streekproduct.

Lebo Kaas
Bij Lebo Kaas wordt een breed assortiment aan roomkaas producten gemaakt. Lebo Kaas is het zusterbedrijf van de Natuurhoeve en gevestigd in Lopik, vlakbij Benschop. Alle roomkaas wordt gemaakt uit verse melk en room en hiermee is Lebo Kaas nog de enige roomkaasproducent in Nederland die dit gehele proces van melk tot product zelf in de hand heeft. De verse melk wordt verwerkt tot roomkaas in diverse smaken en verpakkingen. De roomkaas van Lebo Kaas wordt toegepast in broodjes, hapjes en gerechten. De producten worden al meer dan 10 jaar met veel passie en enthousiasme geproduceerd en geleverd aan de consumentenmarkt, food-service en industriële markten. Sinds kort zijn de producten van Lebo Kaas ook officieel Erkend Streekproduct.

Deel: ' Natuurhoeve in Benschop lanceert ‘Duurzame Weidezuivel’ '