Natuurwerkdag 4 november, de grootste groene vrijwilligersdag

De grootste groene vrijwilligersdag van Nederland; Natuurwerkdag. Zaterdag 4 november op ruim 520 locaties door heel Nederland

DE BILT, 20171019 -- Samen buiten aan de slag, dat kan op de eerste zaterdag van november op de Natuurwerkdag. De provinciale Landschapsbeheerorganisaties organiseren in samenwerking met LandschappenNL de Natuurwerkdag voor de 17e keer op ruim 520 locaties door heel Nederland. Het is gezond, leuk en gezellig om buiten aan het werk te gaan tijdens de grootste vrijwilligersdag in het groen; zagen, snoeien en meer. Jong en oud dragen, tijdens de Natuurwerkdag, bij aan de bescherming van natuur en landschap in hun eigen omgeving.

Iedereen kan aan de slag voor bijvoorbeeld de oeverzwaluw, de rugstreeppad, de ringslang, de ijsvogel, voor behoud van karakteristieke houtwal of ander bijzonder landschapselement. De provinciale Landschapsbeheerorganisaties ondersteunen en organiseren in iedere provincie vele Natuurwerkdag-activiteiten in samenwerking met andere landelijke partners. Ook dit jaar doet Scouting Nederland mee op ruim 30 locaties om de jongste generatie te betrekken bij natuur en landschap. Op veel locaties worden speciale kinderactiviteiten georganiseerd, zodat het hele gezin kan meedoen.

Op 12 plekken aan de slag voor plant, dier en landschap

1) Drenthe, ’t Witte Zand Hooghalen de handen uit de mouwen voor de jenerverbes
2) Noord-Holland, Landje van Naber Hoorn een broedeiland voor de visdief
3) Friesland, Boerenlocatie Houtigehage onderhoud van een karakteristieke elzensingel
4) Zuid-Holland, Heemtuin Goudse Hout Gouda onderhoud van grienden
5) Overijssel, Enschede meehelpen in het boomkikkerreservaat
6) Groningen, Klutenplas Pieterburen stenen ruimen en schelpen scheppen voor de Kluut
7) Utrecht, Loenderveense plas opschonen broedhopen en eierentellen ringslang
8) Brabant, Land van Heusden en Altena heggen planten voor de patrijs
9) Flevoland, Kwetterwei Zeewolde verbeteren leefomgeving voor de oeverzwaluw
10) Gelderland, Eendenkooi Waardenburg herstel eendenkooi voor o.a. bosuil en ijsvogel
11) Limburg, Appelboomgaard Obbicht werken in de boomgaard voor o.a. de steenuil
12) Zeeland, A Rocha locatie Driewegen werken aan verblijfplaats voor o.a.hermelijn en egel

Wegens succes herhaald; ontmoet andere singles tijdens het vrijwilligerswerk
Alleenstaanden krijgen op vier locaties in Nederland de gelegenheid om in kleine groepjes of tweetallen de handen uit de mouwen te steken en op een ongedwongen wijze nieuwe mensen te ontmoeten. Na een succesvolle editie vorig jaar in Groningen zijn er dit jaar drie locaties extra in Overijssel, Limburg en Flevoland.

Landschap kan niet zonder vrijwilligers
Al het werk dat verzet wordt op de Natuurwerkdag levert een belangrijke bijdrage aan het beschermen en behouden van natuur. Zorg voor landschap zoals onderhoud aan (knot)bomen, hagen, boomgaarden en houtwallen is steeds meer in vrijwilligershanden. Dankzij hen kan iedereen blijven genieten van het karakteristieke Nederlandse landschap.

Samen aan de slag op de Natuurwerkdag
Geïnteresseerd om samen met buren, vrienden of familie buiten een dag aan de slag te gaan? Kijk dan op www.natuurwerkdag.nl voor meer informatie over locaties en activiteiten bij jou in de buurt en meld je aan. Ook te volgen op Facebook en Twitter #natuurwerkdag

Partner van de Natuurwerkdag is de Nationale Postcode Loterij

LandschappenNL organiseert de Natuurwerkdag in samenwerking met de Landschapsbeheerorganisaties, de Provinciale Landschappen, Natuurmonumenten, Staatsbosbeheer, Scouting Nederland,  A Rocha en wordt ondersteund door IVN, Nederlandse Jeugdbond voor Natuurstudie en De Friesland Zorgverzekeraar.

Deel: ' Natuurwerkdag 4 november, de grootste groene vrijwilligersdag '