# # # # Persbericht # # # #

Navini Networks en IntroWeb ontwikkelen een draadloos breedband netwerk in Nederland

Dallas en Hengelo - februari 2003- Navini Networks en Internet Service Provider IntroWeb hebben een deal gesloten van meer dan $ 20 miljoen om als een van de eerste in Europa het grootste draadloos breedband netwerk te ontwikkelen. Uniek is het principe van non-line-of-site; om verbinding te maken is er geen zicht op de antenne nodig. In eerste instantie richten beide bedrijven zich op kleinere plaatsen in Nederland en er zijn plannen om volgend jaar uit te breiden naar andere gebieden waar IntroWeb actief is.

SkyAccess
IntroWeb heeft Navini's Ripwave(tm) systeem uitgekozen om klanten te voorzien van breedband Internet, een plug en play modem en draadloos internet binnen het bereik van de centrale antenne. Met dit systeem, SkyAccess, is men "always on", altijd on-line zonder de extra kosten van de telefoon. IntroWeb maakt hiermee breedband Internet mogelijk in gebieden waar geen kabel en ADSL beschikbaar is en komt.
IntroWeb zal in eerste instantie SkyAccess uitleveren in plaatsen met 2.000 tot 10.000 inwoners, tevens zal het in die plaatsen geleverd worden aan het midden- en klein bedrijf. De eerste uitrol van SkyAccess in Nederland heeft plaatsgevonden in Losser, een plaats met ongeveer 5.000 huishoudens. Losser had geen breedband internet en heeft nu de mogelijkheden van snel Internet om onder andere streaming video's te downloaden.

In het komende jaar is IntroWeb van plan om 70 RipWave basis stations in het noorden en oosten van Nederland te plaatsen. Drie systemen staan er al en er zullen er snel meerdere volgen. Kijk voor meer informatie over dit product op www.skyaccess.nl.

"Het systeem van Navini sloot het beste aan bij onze wensen om mensen in kleinere plaatsen eenvoudig aan te sluiten op het Internet.", aldus Arwin van Garderen, directeur IntroWeb. "Tijdens de eerste uitrol stonden mensen in Losser voor de deur te wachten om het systeem aan te schaffen. In het eerste uur dat het systeem draaide hebben er meer dan 100 klanten gebruik van gemaakt!"

"IntroWeb loopt voorop in de ontwikkeling en uitrol van dit unieke breedband systeem." vertelt Alastair Westgarth, directeur van Navini Networks. "Nederland is klaar voor draadloos Internet, er zijn wel breedband oplossingen maar in de plattelandsgebieden is nog geen oplossing. Het belangrijkste voor ons op dit moment in deze ontwikkelingen samen met IntroWeb is dat het ons laat zien dat we een goed systeem hebben ontwikkeld voor non-line-of-site technologie en een plug-and-play draadloos internet systeem dat klaar is voor de markt.

IntroWeb
IntroWeb is een full service Internet Provider voor hoofdzakelijk de zakelijke markt. IntroWeb levert de infrastructuur voor Internettoegang (ISDN, Kabel, ADSL en Wireless Access), Hosting (NT en Unix) en alle andere gerelateerde diensten zoals domeinregistratie, E-commerce en on-line betalingen. Met 45 medewerkers is het een flexibele organisatie welke een hoge kwaliteit producten, diensten en support levert.

Navini Networks
Navini is gevestigd in Richardson, Texas, het hart van de Telecom industrie. Navini Networks levert een gepatenteerd draadloos breedband Internetsysteem dat het antwoord is op de vraag naar snelle Internettoegang. Navini is opgericht door de succesvolle Silicon Valley ondernemer Wu-Fu Chen en industrie expert Dr. Guanghan Xu. Met het Navini systeem kan men op elke gewenste plek binnen het bereik van de centrale antenne toegang krijgen tot het Internet. Het Navini Networks' Ripwave(tm) product bestaat uit een modem voor de klant (SkyModem), een basisstation en een management systeem en het werkt in de 2.3 GHz, 2.4 GHz, 2.5/2.6 GHz en 3.5 GHz band. Navini's oplossing resulteert in een prijs/ kwaliteit verhouding die boven de andere breedband oplossingen uitkomt.

# # # # Einde Persbericht # # # #

Deel: ' Navini Networks en IntroWeb ontwikkelen een draadloos breedband netw.. '