NBM-Amstelland wil fors uitbreiden in doe-het-zelf branche

NBM-Amstelland (handel, industrie, projectontwikkeling en bouw) voert besprekingen met Visser Exploitatie over de overname van 15 Gamma bouwmarkten in het midden en noorden van Nederland. De bouwmarkten behaalden vorig jaar een omzet van f 185 miljoen en tellen 550 arbeidsplaatsen.
De verwachting is gewettigd dat de partijen tot overeenstemming zullen komen.

De bouwmarkten zijn onder andere gevestigd in Amsterdam, Diemen Hilversum, Bussum, Zeist, Groningen, Assen en Emmen. Het zijn ruime, moderne en winstgevende bouwmarkten.
Zij sluiten in geografisch opzicht goed aan bij de 29 Gamma en Karwei bouwmarkten die NBM-Amstelland al exploiteert.
De detailhandelsactiviteiten van NBM-Amstelland zullen na de overname 44 Gamma en Karwei bouwmarkten tellen met een verwachte jaaromzet van f 450 miljoen.

De overname past in de groeistrategie van NBM-Amstelland voor verdere uitbreiding in handel en industrie, waarmee reeds 31 procent van haar omzet en 55 procent van haar bedrijfsresultaat wordt behaald. De vooruitzichten voor de doe-het-zelfmarkt blijven gunstig. In 1998 steeg de omzet (inclusief BTW) in doe-het-zelfartikelen met 8,2 procent tot f 7,7 miljard, terwijl de omzet (inclusief BTW) van doe-het-zelf-bouwmarkten met 12,6 procent tot f 4,7 miljard toenam. Daardoor hebben de bouwmarkten hun marktaandeel vergroot tot meer dan 60 procent van de totale doe-het-zelfmarkt.
Met de formules Gamma en Karwei is de franchise-organisatie Intergamma marktleider in Nederland. Door de beoogde overname breidt NBM-Amstelland haar aandeel in Intergamma uit tot een sterk belang.

De overname verzekert de verdere groei van de 15 bouwmarkten en opent mogelijkheden tot uitbreiding van het aantal bouwmarkten in de genoemde marktgebieden. Zij past in de concentratietendens van bouwmarktexploitanten. De bouwmarkten gaan deel uitmaken van de groep Cementbouw Detailhandel. Door samenwerking tussen de 44 bouwmarkten zullen kosten- en synergievoordelen worden behaald.

De overname als zodanig heeft geen gevolgen voor de werkgelegenheid. De SER-fusiecommissie, de betrokken vakorganisaties, de ondernemingsraden en het personeel zijn geonformeerd.

Den Haag, 8 juni 1999

Deel: ' NBM-Amstelland wil fors uitbreiden in doe-het-zelf branche '