NCR's Teradata doorbreekt als eerste 100 terabytegrens voor datawarehouses

AMSTERDAM, 13 september 1999 - NCR maakt bekend dat haar Teradata Datawarehouse als eerste gegevenspakhuis ter wereld de grens van 100 terabyte gegevens verwerking heeft doorbroken. Een terabyte informatie is te vergelijken met 250 miljoen bladzijden tekst. NCR heeft als enige bedrijf meer dan 100 datawarehouses van 1 terabyte of meer gebouwd op een enkel platform: Teradata. NCR heeft dan ook een leidende positie op het gebied van databases en datawarehouses voor de financiële en retailsector, waar gewerkt wordt met zeer grote gegevensbestanden. Haar jarenlange ervaring maakt NCR een expert in het bouwen van zeer grote en stabiele datawarehouses ter ondersteuning van complexe informatie- en beslissingsondersteunende systemen.

Toegang via Internet
Het grootste datawarehouse ter wereld behoort toe aan Wal-Mart Stores Inc, wereldleider in retail. Wal-Mart gebruikt zijn datawarehouse voor het optimaliseren van de dienstverlening aan zijn klanten, door de relatie met iedere klant te versterken. "De upgrade naar 101 terabyte is voornamelijk gericht op het verbeteren van de samenwerking met onze leveranciers", aldus Randy Mott, senior vice president en CIO van Wal-Mart. "Daardoor zijn wij in staat om iedere winkel op individuele basis te bevoorraden en zo een hoge mate van klanttevredenheid te bereiken. Dat doen we met behulp van Retail Link, waarmee leveranciers via Internet toegang krijgen tot verkoop-, voorraad- en logistieke informatie over hun producten die worden verkocht in Wal-Mart-winkels en SAM's Clubs."

Eén informatiebron voor kopers en leveranciers
Via het op het World Wide Web gebaseerde Retail Link van Wal-Mart hebben meer dan zevenduizend leveranciers toegang tot het datawarehouse, zodat zij precies op de hoogte blijven van wat waar wordt verkocht, hun productie daarop kunnen afstemmen en hun voorraden kunnen beheersen. Dankzij de verkoop- en voorraadinformatie die via Internet wordt uitgewisseld tussen Wal-Mart en zijn leveranciers, beschikken kopers en leveranciers over één enkele informatiebron, waardoor zij veel tijd en energie besparen ten opzichte van meer traditionele systemen. "Teradata is de enige database die schaalbaar is tot de omvang die nodig is om ons groeiende bestand met kopers en leveranciers te ondersteunen en daarbij de prestaties te bieden die wij nodig hebben", voegde Mott daaraan toe.

8,4 miljoen updates per minuut
Het datawarehouse van Wal-Mart werkt op basis van Teradata en NCR WorldMark 5150 en 5200 servers. Er draaien meer dan 30 bedrijfsapplicaties op, meer dan 18.000 gebruikers werken ermee en er worden zo'n 120.000 complexe zoekopdrachten per week mee uitgevoerd. Met de transacties van het winkelend publiek ontvangt het datawarehouse op piektijden per minuut 8,4 miljoen updates, met de details van elk verkocht artikel.

NCR
NCR is erkend wereldleider in datawarehousing, self-service- en winkelautomatiserings-oplossingen voor detailhandel, financiële dienstverlening, communicatie-industrie en andere selecte markten (in Nederland bijvoorbeeld reisorganisaties en energiebedrijven). NCR's oplossingen bouwen voort op de jarenlang opgebouwde kennis en ervaring in bedrijfssystemen en advisering. NCR's deskundigheid op het gebied van software voegt werkelijk waarde toe; NCR beheerst de meest vooraanstaande hardware- en databasetechnologie ter wereld, ondersteunt haar klanten wereldwijd en biedt een volledig pakket verbruiksartikelen en mediaproducten. Meer informatie over NCR is te vinden op Internet: http://www.ncr.nl.

Henk Badoux Patricia Oerlemans
NCR Nederland N.V. Van Sluis Consultants