Persbericht


- Geldautomaat 'Stella' kan luisteren, praten, zien, herkennen en groeten
-

NCR test 'werelds eerste 'sprekende' geldautomaat

AMSTERDAM, 13 juli 1999 Í NCR introduceert de eerste geldautomaat ter wereld die gebruik maakt van spraaktechnologie. De geldautomaat, genaamd 'Stella', herkent de klant, luistert, praat en biedt een persoonlijk dienstenpakket. Deze revolutionaire ontwikkeling maakt het onthouden van de PINcode en gebruik van scherm en toetsen overbodig. Banken kunnen met Stella, dankzij de hoge mate van veiligheid en gebruiksgemak, hun klanten nog sneller en meer op maat bedienen. Op dit moment voert NCR intensieve testen uit met Stella bij meerdere Canadese banken. Stella is ontworpen door wetenschappers en ingenieurs van het Advanced Solutions Concepts Lab van NCR in het Schotse Dundee. Zij hebben gebruik gemaakt van de meest vooruitstrevende ontwikkelingen op het gebied van design en techniek. Zo maakt de Iris Identificatie-technologie het gebruik van PIN-code en bankpas om toegang te krijgen tot de bankrekening overbodig. Dankzij de toepassing van spraakherkenning en Ísynthese kunnen klanten communiceren met Stella, waardoor onder meer ook blinden zelfstandig gebruik kunnen maken van de geldautomaat. In combinatie met de krachtige onderliggende datawarehousing-technologie kan de interactie tussen de bank en de consument een zeer persoonlijk niveau bereiken. Bovendien kan Stella communiceren met een Personal Digital Assistant (PDA) of mobiele telefoon, zodat men een afschrift of re‡u rechtstreeks uit de geldautomaat kan halen.
1999 Excellence in Partnership Award
De Association of Access Engineering Specialists in Canada heeft de 'sprekende' geldautomaat van NCR uitgeroepen tot h‚t toonbeeld van productontwikkeling dat zich kenmerkt door nauwe samenwerking met de verschillende stakeholders. Zo waren bij de ontwikkeling van Stella de Royal Bank of Canada en het Canadese Blindeninstituut CNIB betrokken. Het resultaat is een geldautomaat die zeer goed tegemoet komt aan de gebruiks- en functionaliteitseisen van de consument. Momenteel worden op een groot aantal plaatsen in Canada proeven uitgevoerd met Stella. De eerste resultaten zijn zeer positief.

Verder onderzoek
Sinds de introductie van de geldautomaat dertig jaar geleden is het nu ‚‚n van de meest gebruikte mens/machine-interfaces, goed voor de dagelijkse gelduitgifte van meer dan USD 2,5 miljard wereldwijd via circa 850.000 geldautomaten. Ruim 25 procent hiervan is afkomstig van NCR. In Nederland tellen we momenteel ruim 6.320 geldatomaten, waarvan 77 procent van NCR. NCR doet continu onderzoek naar de inzet van de nieuwste technologie‰n op het gebied van financi‰le dienstverlening, zoals e-commerce en de toepassing van agent technologie, zodat banken steeds beter tegemoet kunnen komen aan de wensen en eisen van de haar klanten ten aanzien van betrouwbaarheid, gebruiksgemak, dienstenaanbod en service op maat.

NCR Corporation
NCR (NYSE: NCR) is erkend wereldleider op het gebied van datawarehousing, self-service- en winkelautomatiserings-oplossingen voor detailhandel, financi‰le dienstverlening, communicatie-industrie en andere selecte markten (in Nederland bijvoorbeeld reisorganisaties en energiebedrijven). NCR's oplossingen bouwen voort op in de loop der jaren opgebouwde kennis en ervaring in bedrijfssystemen en advisering. NCR's deskundigheid op het gebied van software voegt werkelijk waarde toe; NCR beheerst de beste hardwaretechnologie ter wereld, ondersteunt haar klanten wereldwijd en biedt een volledig pakket verbruiksartikelen en mediaproducten. Meer informatie over NCR is te vinden op Internet: https://www.ncr.nl.

###

Hoe werkt geldautomaat Stella?

Klantherkenning
Om een transactie te beginnen, gaat een klant v¢¢r de geldautomaat op een drukgevoelige mat staan die de aanwezigheid van de klant registreert. Vervolgens vraagt de geldautomaat de klant om recht vooruit te kijken en wordt de identiteit van de klant vastgesteld door middel van zijn iris. Een inwendige conus licht op en geeft het signaal dat de transactie in gang is gezet. De geldautomaat spreekt de klant bij de naam aan en vraagt om een transactie te selecteren met behulp van de stem.

Spraakherkenning
De klant kan spreken met en luisteren naar de geldautomaat door het gebruik van spraaksynthese. Deze natuurlijke interactie tussen mens en machine bootst de dagelijkse dialoog van spreken en luisteren na. De geldautomaat biedt de klant de volgende mogelijkheden: een kastransactie, een bankafschrift of de optie "gebruikelijk". De optie "gebruikelijk" is gebaseerd op de wijze waarop de klant daarvoor gebruik heeft gemaakt van de geldautomaat. Nadat de transactie is afgerond, zegt de geldautomaat de klant netjes goedendag in combinatie met de naam van de klant.

Ge‹ntegreerde technologie
In afwijking van wat de klant gewend is, heeft de geldautomaat geen scherm. De geldautomaat kan een directe verbinding maken met de mobiele telefoon van de klant of met zijn PDA. Zo kan de klant zaken als de meest actuele rekeninginformatie downloaden en bewaren in de eigen computer thuis.

Vormgeving
De geldautomaat van NCR staat op een smal voetstuk en heeft de vorm van een omgekeerde piramide. Hierdoor biedt de automaat de klant een fysieke ruimte die zorgt voor maximale privacy, veiligheid en comfort.

Voor meer informatie
Tjeerd Rienstra Patricia Oerlemans
NCR Nederland N.V. Van Sluis Consultants
020 651 2105 020 664 0640
tjeerd.rienstra@netherlands.ncr.com oerleman@vansluis.nl

Deel: ' NCR test 'sprekende' geldautomaat '




Lees ook