NedCar kiest bedrijfsbreed voor SAP R/3

Branchekennis belangrijke voorwaarde voor keuze SAP

's-Hertogenbosch, 29 december 1998 - SAP Nederland B.V. heeft onlangs een overeenkomst gesloten met Netherlands Car B.V. voor de levering van software voor een aantal belangrijke bedrijfsprocessen; Finance, Purchase, Logistiek, Productieplanning en Plant Maintenance. Vooral de kennis van SAP van de sector en het vertrouwen in de verdere ontwikkeling van de brancheoplossing SAP Automotive (*) hebben de doorslag gegeven. NedCar is voor SAP een belangrijke "winback" op een van de concurrenten in deze markt.

NedCar zal een groot deel van de huidige systemen vervangen door SAP R/3. De implementatiefase van Finance, Purchasing en Plant Maintenance zal ongeveer 18 maanden duren. De totale implementatie van SAP R/3 bedraagt circa 30 maanden. Dit verlaagt de beheerskosten aanzienlijk. Daarnaast bereikt NedCar hierdoor een hoge mate van integratie van de informatie tussen de afdelingen. NedCar stapt per 1 januari 1999 over op de module Human Resource Management van SAP R/3. Hierdoor kan op termijn, door het koppelen van de tijdregistratie aan het productiesysteem, dagelijks een optimale koppeling gemaakt worden tussen de vraag naar bepaalde kennis vanuit de productie en de beschikbaarheid van deze kennis uit het tijdregistratie- en kwalificatie managementsysteem.

"NedCar heeft een van de meest geavanceerde assemblageprocessen. Doordat meerdere modellen van de merken Volvo en Mitsubishi, willekeurig achter elkaar op de productielijn lopen, is de planning van onze productie en van de onderdelenlevering complex", aldus NedCar President C. Dewulf. "Wij nemen hierdoor een aparte plaats in de sector in. SAP begrijpt als geen ander hoe processen optimaal aangestuurd kunnen worden. De Automotive Solutionmap (*) laat zien dat SAP inzicht heeft in de specifieke problematiek van onze sector. Daarnaast geeft het duidelijk aan hoe SAP dit zelf of met partners invult. Binnen Productivity 2002 (NedCar's Business Re-engineering project dat de bedrijfsprocessen en bijbehorende informatiesystemen verder moet optimaliseren) moeten wij nu stappen ondernemen om straks de concurrentie de baas te blijven."

"SAP is een van de belangrijkste softwaretoeleveranciers voor de automotive-industrie", aldus Maarten Huisman, branchemanager Automotive bij SAP Nederland. "Vergelijkbare bedrijven, zoals Volvo, Mercedes, Mitsubishi, BMW, VW, GM en Audi zetten SAP R/3 in voor financiën, logistiek en/of personeelsmanagement. Ook vele toeleveranciers en servicebedrijven in deze sector kiezen SAP Automotive vanwege de goede aansluiting met hun bedrijfsprocessen."

(*)De branche oplossing SAP Automotive is volledig gedocumenteerd in de SAP Automotive Solutionmap. Hierin staan tot op zeer gedetailleerd niveau beschreven welke processen zich in de sector afspelen. SAP heeft hieraan een tweede niveau gekoppeld waarin aangegeven wordt welke onderdelen op dit moment beschikbaar zijn, op korte of middellange termijn beschikbaar komen of ingevuld worden door een partnerproduct. Dit tweede niveau wordt aan prospects of klanten beschikbaar gesteld na het tekenen van een non-disclosure overeenkomst. Op basis van deze solutionmap kan een bedrijf snel inzicht krijgen in de (branche-specifieke) aansluiting van SAP R/3 met zijn bedrijf.

Over SAP SAP is wereldwijd marktleider in bedrijfsbrede zakelijke software. De software en diensten van SAP maken van een organisatie een geïntegreerd geheel dat alle bedrijfsonderdelen bestrijkt, van de financiële administratie en de personeelsafdeling tot de productie, verkoop en distributie. Deze integratie maakt het voor bedrijven mogelijk hun ketens te optimaliseren, de banden met hun klanten te versterken en betere beleidsbeslissingen te nemen om zo een voorsprong te nemen op de concurrentie. Het in 1972 opgerichte SAP is gevestigd in het Duitse Walldorf. De onderneming biedt werk aan meer dan 18.000 mensen verspreid over kantoren in meer dan 50 landen. Hoog in het vaandel staan service en ondersteuning voor de in totaal ruim 17.000 geïnstalleerde R/3-systemen.

Deel: ' NedCar kiest bedrijfsbreed voor SAP R/3 - 4227 '