Ingezonden persbericht

Rotterdam, 27 januari 2003

- P e r s b e r i c h t -

Nederland gaat beter voorbereid naar de beurs

Exposanten richten zich op kwaliteit in plaats van kwantiteit

Standmakelaar.com, de online marktplaats voor vraag en aanbod van (herbruikbare) beursstands, standontwerpen en presentatieschermen, heeft een onderzoek uit laten voeren naar het beursgedrag van Nederlandse bedrijven. Uit het onderzoek blijkt dat bedrijven weliswaar minder frequent aan beurzen deelnemen, maar dat de kwaliteit van hun beursdeelname wel wordt verhoogd door onder andere een betere voorbereiding en een hoger budget. Dit blijkt uit het feit dat exposanten gemiddeld bijna een half jaar van tevoren beginnen met de voorbereiding van hun beursdeelname. Aan een beursstand wordt gemiddeld een kleine ¬ 10.000,- uitgegeven. Daarnaast lanceren beursorganisatoren steeds vaker initiatieven ter bevordering van de kwaliteit van de beurs. Innovatieve concepten met (digitale) netwerkmogelijkheden voorafgaand, tijdens en na de beurs zijn aan de orde van de dag. Daarnaast besteedt de organisator steeds vaker aandacht aan een aantrekkelijk randprogramma met lezingen, workshops en prijsuitreikingen.

Uit het onderzoek, dat is uitgevoerd door Remko Ligtvoet, vierdejaars student commerciële economie aan de HES Rotterdam, blijkt dat exposanten steeds vaker extern advies inwinnen voor hun beursdeelname. Opvallend is dat vooral de standbouwer hiervoor wordt benaderd en in mindere mate de beursorganisator. De belangrijkste eigenschappen die een exposant zoekt in een standbouwbedrijf zijn kwaliteit, creativiteit en pro-actief meedenken. De prijs wordt verassend pas in zesde instantie genoemd. Ook gaat de exposant steeds vaker shoppen voor een geschikte standbouwer; gemiddeld benadert de exposant twee á drie bouwers alvorens zij een keuze maakt.

Hét startpunt voor beursdeelname

Standmakelaar.com speelt in op deze ontwikkeling door op haar website een uitgebreid informatieplatform te introduceren met betrekking tot beursdeelname. Bedrijven die van plan zijn om deel te nemen aan een vakbeurs kunnen hier informatie vinden over de kosten en vormen van standbouw, een stappenplan, een overzicht van toeleveranciers en de meest volledige online beurskalender van Nederland. Standmakelaar.com wil zich op deze manier positioneren als hét startpunt voor bedrijven die besluiten om aan een beurs deel te nemen. Daarnaast biedt Standmakelaar.com ook een online marktplaats waar exposanten beursstands, standontwerpen of presentatieschermen kunnen kopen of huren. Omdat de meeste stands op de website reeds zijn ontworpen en/of gebouwd, zijn de kosten aanzienlijk lager dan wanneer een exposant een nieuwe stand aanschaft. Vanzelfsprekend kunnen alle stands op de website worden aangepast aan de huisstijl van de exposant.

Online naslagwerk

Standmakelaar.com hoopt met de introductie van de exposantenzone veel vragen van bedrijven te beantwoorden. In ons dagelijks werk krijgen wij veel vragen van exposanten over beursdeelname. Waar moeten we allemaal rekening mee houden qua kosten? Wat is een goede locatie voor een stand? Welke beurzen zijn er binnen mijn branche? Al deze vragen hebben wij geprobeerd te bundelen in onze exposantenzone. aldus Harold de Jonge, commercieel directeur van Standmakelaar.com.

- E I N D E b e r i c h t -

Achtergrondinformatie (niet voor publicatie):

Standmakelaar.com BV

Harold de Jonge (commercieel directeur)

Over Standmakelaar.com

Het idee achter Standmakelaar.com
Standmakelaar.com is opgericht in 2001 door Wessel Stroober en Martin van Rijn en is gevestigd in Rotterdam. Zij signaleerden dat veel exposanten de hoge aanschafprijzen van nieuwe en professionele beursstands als drempel voor beursdeelname ervaren.

Aan de andere kant zagen zij dat beursstands die speciaal op aanvraag werden ontworpen vaak eenmalig worden gebruikt. Bedrijven met grote communicatiebudgetten laten ieder jaar een nieuwe stand bouwen. De oude stands, die nog prima functioneren, verdwijnen vaak in de opslagruimte van de standbouwer, om vervolgens jaren later te worden vernietigd. Stroober en Van Rijn concludeerden dat deze stands eenvoudig kunnen worden omgebouwd in de huisstijl van een andere exposant en bedachten een concept waarin effectiever gebruik van stands wordt gestimuleerd.

Sinds februari 2001 brengt Standmakelaar.com vraag en aanbod samen op haar website. Niet alleen herbruikbare stands, maar ook nieuwe duurzame stands, standontwerpen en presentatiewanden worden via de website aangeboden.

Wat doet Standmakelaar.com?
Standmakelaar.com is een online marktplaats waar standbouwers en exposanten elkaar ontmoeten. Standmakelaar.com streeft ernaar iedere exposant een betaalbare en passende beursstand te kunnen bieden. De site bevat een ruim aanbod aan stands, waaruit exposanten met behulp van een aantal selectiecriteria een keuze kunnen maken. Door het aanbieden van een groot aantal reeds bestaande stands, die worden aangepast aan de huisstijl van de exposant, levert Standmakelaar.com tevens een positieve bijdrage aan het milieu.

Daarnaast groeit Standmakelaar.com momenteel uit tot een portal op het gebied van beursdeelname. Een van onze doelstellingen is het inspireren en informeren van (potentiële) exposanten over beursdeelname. Standmakelaar.com streeft ernaar om beursdeelname voor bedrijven zo transparant en effectief mogelijk te maken. Concreet uit zich dit in een uitgebreid informatief gedeelte van onze website (beursdeelname van A tot Z) waar (potentiële) exposanten handige links, tips, advies en informatie kunnen vinden.

Standmakelaar.com zal de komende jaren de ontwikkelingen binnen de markt op de voet volgen en gaat door met het optimaal tegemoetkomen aan de behoeften van exposanten en standbouwers.

Deel: ' Nederland gaat beter voorbereid naar de beurs '