Persbericht

RUIME MEERDERHEID NEDERLANDERS ZIET INTERNET ALS INFORMATIEMEDIUM VAN DE TOEKOMST

Amsterdam, 9 september 199 - Een ruime meerderheid van de Nederlanders ziet het internet - boven de televisie - als het informatiemedium van de toekomst. Dat blijkt uit een representatief onderzoek dat Intomart uitvoerde onder 500 Nederlanders in opdracht van @Home Nederland, dat internet via de kabel aanbiedt. De resultaten van het onderzoek werden bekendgemaakt tijdens het Nationaal Omroep Congres in Amsterdam door Rik Rensen, programmadirecteur bij @Home Nederland.

Van alle respondenten ziet 70 % internet als het informatiemedium van de toekomst. Twintig procent noemt de televisie. Onder jongeren tot 25 jaar noemt zelfs 81 procent internet als het informatiemedium van de toekomst, terwijl 15 procent van deze groep de televisie noemt.

Het onderzoek wees verder uit, dat van de jongeren tot 25 jaar 70% ooit gebruik heeft gemaakt van het internet door te surfen of te e-mailen. Van alle ondervraagden was dat 44 procent. Een flink deel van de respondenten tot 25 jaar - 62 procent - zou de televisie willen gebruiken voor het surfen op het internet. Van alle respondenten zegt 18 % minder televisie te kijken sinds zij gebruik maken van het internet. Een eerder onderzoek door ProActive en Adformatie wees al uit dat van alle vrijetijdsbestedingen televisie het meest inlevert aan internet (1).

Rik Rensen noemt het opmerkelijk dat een ruime meerderheid het internet als informatiemedium van de toekomst ziet. "De televisie is op dit moment nog onbetwist de meest gebruikte informatiebron van mensen. Deze resultaten laten zien, dat een verschuiving op gang komt. Die zal des te sterker zijn door de opkomst van internet via de kabel, die de nieuwsvoorziening van het traditionele internet kan combineren met de informatievoorziening van televisie. Internet via de kabel biedt de technische mogelijkheden om tekst, beeld en geluid geïntegreerd aan te bieden en mensen dus op een volledig nieuwe manier van informatie te voorzien. Bovendien geldt op het internet nu al dat de gebruiker volledige controle heeft over wat hij ziet en wanneer hij dat ziet. Met het internet hoef je dus bijvoorbeeld niet te wachten op het journaal om te weten wat het laatste nieuws is."

Noot (1): Nationale Internet Monitor, 1e kwartaal 1999 copyright Pro Active ism Adformatie

@Home Nederland
@Home Nederland levert snelle en eenvoudig toegankelijke breedband-internetdiensten in combinatie met een verrassend aanbod van interessante content zoals nieuws, sport, economie, games en nog veel meer. @Home Nederland maakt daarbij gebruik van haar eigen infrastructuur en de glasvezel- en coaxinfrastructuur van kabelexploitanten. Door het gebruik van deze infrastructuren en het unieke end-to-end netwerkmanagement is @Home aanzienlijk sneller en betrouwbaarder dan conventionele internet providers.

Abonnees van @Home ervaren snelle, betrouwbare en efficiënte 'always on' diensten tegen een vaste prijs per maand, zonder telefoonkosten. De content wordt ontwikkeld door @Home's eigen redactieteam in samenwerking met toonaangevende content-leveranciers waaronder het ANP, Beursmedia, Fox News, BBC, SBS6 en Meteoconsult. Al deze diensten zijn toegankelijk via een unieke breedband-portal die exclusief beschikbaar is voor @Home-abonnees. De @Home-internetdienst biedt ook extra faciliteiten zoals drie mailboxen en drie keer 5 MB Webspace voor een eigen homepage.

Aandeelhouders van @Home Benelux BV zijn Excite@Home in de Verenigde Staten, Intel Corporation, EDON N.V. en Palet Kabelcom B.V. @Home Benelux BV heeft op dit moment distributieovereenkomsten met CasTel (de kabel- en telecomdochter van EDON), Palet Kabelcom en NV Nutsbedrijven Maastricht, en bereikt daarmee ruim 1,4 miljoen huishoudens in Nederland. Bij @Home Benelux BV in Amsterdam werken circa 100 mensen. Meer informatie is verkrijgbaar op de @Home Nederland Web-site: http://www.home.nl

Deel: ' Nederlanders Internet informatiemedium van de toekomst '