Nederlanders vieren 25 jaar val van de Muur met Duitsers

Kunstenaars en vluchtelingen reizen naar voormalige grensovergang

AMSTERDAM en HELMSTEDT, 20141105 -- Op 9 november 2014 is het 25 jaar geleden dat de Berlijnse Muur viel. Wat betekent dat nog voor ons, vandaag, in Nederland? Is 'de Muur' echt verdwenen? Hoe gaan we tegenwoordig om met grenzen? Kunnen we ze nog afbreken, of oprekken? Met deze vragen gaan we op reis met een groep ervaringsdeskundigen: geen Berlijners, maar nieuwe Europeanen. Vluchtelingen van over de hele wereld, die buiten 'Fort Europa' hebben gestaan, en nu Nederlanders en Europeanen zijn geworden.

Kunstenaarsgroep Eddie the Eagle Museum, productieplatform Club Interbellum en journalistencollectief Bureau Boven organiseren de 'all inclusive'-trip Grenzenloos. Een unieke ontmoetingsreis van Amsterdam naar Helmstedt/Marienborn, ooit de grootste en belangrijkste grensovergang van West- naar Oost-Duitsland.

We vertrekken 's ochtends vroeg met een bus vol belangstellenden, onder wie vluchtelingen, naar Duitsland. Tijdens de vijf uur durende busreis krijgen de reizigers 'grenzenloze' informatie over de val van de muur door anekdotes van ooggetuigen, films, praatjes en plaatjes - zo komen heden en verleden dichter bij elkaar.

In Helmstedt sluiten we aan bij het grote Mauerfall-festival. We komen in de juiste sferen door de hits van de Neue Deutsche Welle, en nodigen de lokale bevolking uit met ons Jenga te spelen. Zo raken we met hen in contact en horen we hoe het was, 25 jaar geleden. Voor we weer naar Amsterdam vertrekken, brengen we een bezoek aan het monument van de voormalige grensovergang.

Van deze unieke reis wordt een film gemaakt, die op 15 november in De Balie in première zal gaan tijdens het festival '89.

Met de Grenzenloos-reis lanceert Bureau Boven het IRON CURTAIN PROJECT. Dit is een multimediaal verhalenproject waarmee we onderzoeken welke rol het IJzeren Gordijn nog steeds speelt in het dagelijks leven van Europeanen. Op de website www.ironcurtainproject.eu verschijnen de komende maanden en jaren verhalen in woord en beeld. Het eerste, een groot verhaal over rebellenvoetbalclub FC Union Berlin, wordt op 9 november gepubliceerd.

Deel: ' Nederlanders vieren 25 jaar val van de Muur met Duitsers '