Nederlands bedrijf verbetert kwaliteit Japanse snijbloemen


FlowerWatch start franchiseonderneming in Tokyo

ROELOFARENDSVEEN/AMSTERDAM/TOKYO, 20160308 -- Het Nederlandse bedrijf FlowerWatch in Roelofarendsveen (ZH) start in Tokyo een franchiseonderneming die zich richt op verbetering van de kwaliteit van Japanse snijbloemen. De nieuwe onderneming staat onder leiding van Tomokazu Morishige, een erkend specialist in certificering van bloemen en een bestuurslid van de Japan Floral Marketing Association. FlowerWatch Japan zal zich richten op zowel de binnenlandse Japanse handel als import en export. Ook Impack, een leidende onderneming op de Aziatische bloemenmarkt, eveneens onder leiding van Morishige is bij de nieuwe onderneming betrokken. De partners hebben 7 maart een franchiseovereenkomst ondertekend.

FlowerWatch Nederland is gespecialiseerd in verbetering van de kwaliteit van snijbloemen tijdens het hele traject voordat ze thuis bij de consument op de vaas staan. Gemiddeld betekent deze bijzondere werkwijze  een extra houdbaarheid van twee dagen.

Het Nederlandse FlowerWatch heeft daardoor al wereldwijd erkenning gekregen als expert in het monitoren en borgen van de kwaliteit van verse snijbloemen. Het Zuid-Hollandse bedrijf heeft vestigingen in Nederland en Kenia en bedient klanten, waaronder veel grote retailketens, in Europa, Noord- en Zuid-Amerika, Afrika, het Midden-Oosten en Azië.

Centraal in de zelf ontwikkelde aanpak staat het koelketenbeheer. Directeur Jeroen van der Hulst: “De temperatuur tijdens opslag en vervoer van snijbloemen draagt bij aan verkleuring, verwelking, slecht openende bloemen en andere nadelen. Teveel temperatuurblootstelling tijdens het transport van kweker naar verkoper betekent een aanslag op de kwaliteit, de visuele aantrekkelijkheid en het vaasleven van verse snijbloemen. Hoe langer een bloem bloot staat aan temperaturen boven het gewenste niveau, des te meer hebben ze te lijden. Bij FlowerWatch weten we dat het terugdringen van de temperatuurblootstelling – dat wil zeggen de gemiddelde temperatuur tijdens transport maal het aantal uren, forse tijdwinst oplevert. Onze aanpak kan de periode dat bloemen goed blijven met gemiddeld twee dagen verlengen.”

Volgens Tomokazu Morishige wordt de Nederlandse aanpak van grote betekenis voor de Japanse bloemensector. “Met dit concept kunnen wij klanten helpen bij de optimalisatie van het oogsten, verpakken en sorteren van bloemen, maar daarnaast ook de kwaliteit van de volledige koelketen analyseren en verbeteren,” zegt hij. “Klanten die de kwaliteitsborging van FlowerWatch implementeren in hun keten worden concurrerender dan ooit. En krijgen gereedschap in handen om dat zo te houden.”

Van der Hulst: “Veel grote spelers in de bloemenhandel zijn enthousiast over de positieve impact die onze aanpak heeft op productkwaliteit, vaasleven en uiteindelijk natuurlijk de betere bedrijfsopbrengsten. Wij pakken de hele keten aan, waardoor de prestaties en marges van alle betrokken spelers daarin omhoog gaan.”


Deel: ' Nederlands bedrijf verbetert kwaliteit Japanse snijbloemen '




Lees ook