Nederlands Blazers Ensemble & Roger Doyle
'Under the Green Time'
Met medewerking van STEIM, Brian Ó hUigínn (uilleann pipes) en de Ierse sean-nos (oude Ierse vocale stijl) zangeres Sorcha Griallais

Een wonderlijk Iers programma met Keltische muziek rond de Ierse elektro-akoesticus Roger Doyle.

IERLAND?
Groen, nat, Jameson's, James Joyce, Brendan Behan, Dylan Thomas, Marten Toonder. En muziek? De componist die een beeld van Ierland kan oproepen en de clichés van de Ierse volksmuziek kan vermijden, is een grote jongen. Under the Green Time is een indringende compositie voor tape en uilleann pipes over Ierland, zonder een zweem van Keltische zoetigheid. Of zoals de recensent zegt 'An image of Ireland without the sweet Celtic wrapping'. De schepper is de Ierse componist en electro-akoesticus Roger Doyle (Dublin 1949). Niet eerder waagde het NBE zich aan een project rond een 'tape componist'. Maar denkend over een programma met Ierse muziek lijkt Doyle de perfecte man. ' I have a complex relationship with being Irish¼¼.I feel that Irish music has been marketed as a soft misty thing and that disgusts me¼..'.

Ondanks zijn weerzin tegen de huidige Ierland hausse nam Doyle de uitnodiging van het NBE aan om samen een Iers programma te maken. Hij componeert een nieuw werk dat veelzeggend Tradarr gaat heten, verwijzend naar de talloze arrangements van traditionals van de even talloze folk groups. Een belangrijke component in het programma wordt LiSa, (Live Sampling), een geesteskind van STEIM. Doyle neemt twee bijzondere Ierse musici mee. De uillean pipes speler Brian Ó hUigínn voor wie hij Under the Green Time schreef en Sorcha Griallais, een boerin uit de omgeving van Galway die als een van de laatste de eeuwenoude sean nos zangstijl beheerst. Roger Doyle wist haar over te halen om voor het eerst ergens anders te zingen dan in haar eigen lokale pub.

Het Nederlands Blazers Ensemble, STEIM en de VPRO nodigen u hierbij uit voor de introduktie van BABEL (5 CD box), het levenswerk van Roger Doyle en de concertreeks Under the Green Time. De introduktie vindt plaats in de concertruimte van STEIM, Achtergracht 19 te Amsterdam op 23 september a.s. om 17.00 uur

Bezoek ook de door de VPRO gemaakte website: www.vpro.nl/vrijdagavondconcert

Eindhoven MC Frits Philips dinsdag 5 oktober 20.15 uur kaartverkoop 040-2442020
¦ 25,-