TuinbouwNet

Minder kilo's, hogere bestedingen

De Nederlandse consument haalt dit jaar minder verse groenten in huis vergeleken met 1996, maar trekt wel meer geld uit voor z'n dagelijkse portie vitaminen. Dit blijkt uit marktonderzoeksgegevens van het Productschap Tuinbouw (PT).

Volgens het PT kocht een huishouden gemiddeld 57 kilo verse groente in de periode januari tot en met september van dit jaar. In 1996 was dat bijna 59 kilo in dezelfde maanden. Dit jaar werd in de eerste drie kwartalen gemiddeld 218 gulden besteed aan de inkopen van verse groenten tegen 196 gulden in 1996. Gemengde slapakketten en broccoli waren de grootste groeiers bij de groenten. Van beide producten namen de aankopen fors toe. De verkopen van slapakketten groeiden dit jaar met dertig procent vergeleken met 1996 en die van broccoli met vijftig procent. Minder populair zijn champignons. Hiervan liepen de aankopen en de bestedingen dit jaar licht terug. Ook radijs (- 10 procent) en rode en wittekool (- 25 procent) zitten in de min.

Deel: ' Nederlandse consument eet minder verse groenten '