Ingezonden persbericht

Nederlandse consumenten zullen terugvallen op contant geld bij verhoging kosten betaalkaarten volgens studie Hall & Partners

Amsterdam, 19 December 2012 - MasterCard en onderzoeksbureau Hall & Partners hebben vandaag de resultaten bekend gemaakt van een onderzoek* onder Nederlandse consumenten naar hun houding ten opzichte van betaalkaarten. De studie toont aan dat de pinpas met 82 procent het favoriete betaalmiddel is van Nederlandse consumenten omdat dit volgens hen de makkelijkste en veiligste manier is om te betalen. Echter, als de kosten van betaalkaarten door Europese regulering omhoog gaan, overweegt 64 procent van de kaarthouders vaker met contant geld af te rekenen.

De studie wordt gepubliceerd naar aanleiding van de plannen van de Europese Commissie om in 2013 een wet te presenteren die de kosten van het betalingssysteem in Europa reguleert. Nederlandse consumenten profiteren nu in vergelijking met andere Europese landen van een efficiënt elektronisch betalingsverkeer, en gebruiken daarom aanzienlijk minder contant geld dan consumenten in andere Europese landen. 83 Procent van de Nederlandse consumenten vreest volgens dit onderzoek dat een mogelijke verhoging van de kosten zullen worden afgewenteld op de consument, zoals eerder al gebeurde in Australië, de Verenigde Staten en Spanje.

David Dechamps, General Manager BeNeLux bij MasterCard Europe zei: "MasterCard wil de huidige balans tussen winkeliers en consumenten via de zogeheten interchange verdedigen omdat deze veel voordelen biedt voor alle betrokken partijen. Interchange draagt bij aan de innovatie en continue ontwikkeling van het betalingsverkeer die broodnodig zijn om het aantal kaartbetalingen te laten groeien." Mogelijke innovaties zijn bijvoorbeeld de introductie van PayPass(TM) contactloze betalingen die onlangs door ABN Amro en ING zijn aangekondigd voor 2013.

Tinna Gunnarsdóttir van Hall & Partners, zei: "Alhoewel het elektronische betalingsverkeer in Nederland in vergelijking met andere Europese landen zeer efficiënt is georganiseerd, betaalt nog altijd 57 procent van de Nederlandse consumenten vaker met contant geld dan met zijn pinpas, of even vaak. Bij een stijging van de kaartkosten zullen consumenten volgens ons onderzoek nog vaker gaan kiezen voor munten en briefgeld in plaats van de pinpas. Consumenten zijn bang dat de rekening voor een eventuele kostenverhoging niet evenredig wordt verdeeld over de verschillende spelers in het betalingslandschap, zoals winkeliers, banken en consumenten en dat zij uiteindelijk zullen betalen."

Enkele andere conclusies uit de studie zijn:

· Bijna de helft van de Nederlanders kaarthouders (48%) gebruikt zowel een pinpas als een credit card
· 31% van de Nederlandse kaarthouders gebruikt zijn pinpas minstens vijf keer per week
· Bij online betalingen zijn er duidelijke verschillen in de betaalmethode. De elektronische overboeking is met 31% favoriet, direct gevolgd door online betalingen met de pinpas (29%). Credit cards worden door een op de tien (11%) consumenten gebruikt voor online transacties.
· De voornaamste redenen voor Nederlandse consumenten om met hun betaalkaart online te betalen is veiligheid (50%) en consumentenbescherming in geval van disputen (39%)

*Online onderzoek in opdracht van MasterCard en uitgevoerd door Hall & Partners met een steekproef van meer dan 1.000 mensen tussen de 18-64 jaar, representatief voor de gehele Nederlandse bevolking. De representativiteit van de steekproef wordt verzekerd door de quota methode. Het onderzoek is uitgevoerd in juni 2012. 'Kaartbetalingssysteem' betekent het hele systeem van de verwerking en facturatie van kaarttransacties en hoe dat systeem wordt gefinancierd.

Over MasterCard
MasterCard (NYSE: MA) is een wereldwijd betaal- en technologiebedrijf. Het exploiteert 's werelds snelste netwerk voor de verwerking van betalingen, dat consumenten, financiële instellingen, handelaars, overheden en bedrijven in meer dan 210 landen en regio's met elkaar verbindt. De producten en oplossingen van MasterCard maken alledaagse handelsactiviteiten (zoals winkelen, reizen, een bedrijf runnen en financiën beheren) voor iedereen gemakkelijker, veiliger en efficiënter. Kom meer te weten op www.mastercard.com, volg ons op Twitter @mastercardnews of praat mee op Cashless Conversations Blog. Schrijf je hier in voor het laatste nieuws.

Noot voor redacties

Deel: ' Nederlandse consumenten zullen terugvallen op contant geld bij verho.. '