Persbericht: dinsdag 21 december 1999

NEDERLANDSE HORECA VERKETENT IN HOOG TEMPO

De Nederlandse horeca verketent in hoog tempo. Dat blijkt uit de tweede editie van de Misset Horeca Top 100 en de zevende editie van de Fastfood Formule Top 50 van vakkrant Snackkoerier. Binnen de fastfood (waartoe snacks, ijs en belegde broodjes verkopende bedrijven worden gerekend) nam het aantal geketende vestigingen in 1999 per saldo toe met 97. Daarnaast kwamen nieuwe ketens de lijst binnen, zoals snackformule Any Time (16 zaken), Kelly's (7) en Goodies (5).

In de fastfood was in 1993, vlak voor de publicatie van Snackkoeriers Eerste Ranglijst van Ketens en Samenwerkingsverbanden, nog nauwelijks enige sprake van eenduidige formules. De branche van snackverkopende bedrijven bestond nog hoofdzakelijk uit zelfstandige ondernemers met geheel eigen concepten. Hoewel de Nederlandse snackbars anno eind 1999 nog altijd grotendeels zelfstandig zijn, maken ze wel volop gebruik van eenduidige ketenformules. Het betreft veelal samenwerkingsverbanden (geen franchise dus), uitgegeven door horeca-groothandels.

De grootste groeier van 1999 was het samenwerkingsverband Bestaria van de Horesca-grossiers. Bestaria groeide van 55 naar 86 vestigingen en verwacht in 2000 een groei met 40 nieuwe zaken.

De volledige Fastfood Formule Top 50 wordt gepubliceerd in Elseviers Snackkoerier van 7 januari 2000. De Top 5 naar omzet: 1) McDonald's 2) Bakklert Bart en Bart's Bakerstreet 3) Kwalitaria 4) Febo 5) Bestaria

Eerder (op 3 december 1999) publiceerde Misset Horeca (eveneens uitgegeven door Elsevier) de Top 100 van concerns in de horeca en catering naar aantal verstrekkingsplaatsen. De Top 5: 1) Van Hecke Sodexho 2) Compass Eurest 3) Albron Catering 4) Elior Nederland 5) Vendex KBB. De Misset Horeca Top 100 telde in december 1999 ongeveer duizend verketende verstrekkingsplaatsen meer dan de eerste Top 100 van 1998.

Deel: ' Nederlandse Horeca verketent in hoog tempo '




Lees ook