Nederlandse ijskunstenaars naar Harbin in China

Voor het eerst in de historie van het icecarven

HARBIN, China, 20081222 -- Anderhalf miljoen kilo ijs uit de Amoer rivier, 4 miljoen bezoekers, een stad uit ijs op ware grootte, minus 45 graden Celsius! En twee Nederlandse ijs-kunstenaars.

Op dit evenement, te zien in Harbin China (2 tot 10 jan 2009) zullen voor het eerst twee Nederlandse ijskunstenaars vertegenwoordigd zijn. Zullen de internationaal bekende icecarvers Hans de Zwaan en Rolf Dderlein de Win uit Friesland de Nederlandse stijl van icecarvente laten zien.
Vanwege hun resultaten in het verleden en de ervaringen op wereldkampioenschappen en Olympische culturele evenementen, hebben ze een uitnodiging gekregen. Binnen dit project waaraan het Chinese leger en de burgers van Harbin onder leiding van kunstenaars en architecten, de mooiste sculpturen, gebouwen, schepen en tempels maken, mogen ze een stukje Holland uit ijs creren.

40 Chinese, 12 Russische, 4 Japanse en 2 Nederlandse "ice"-kunstenaars sieren de grote ijs/straten op met hun creaties. Te winnen- een eerste tweede of derde plaats, de eer op het grootste ijs-evenement van de wereld.
Resultaten in het verleden; diverse malen Nederlands kampioen, 1 maal vicewereldkampioen, prijzen in Japan, Lapland en Zweden, Siberi en Alaska.

Deel: ' Nederlandse ijskunstenaars naar Harbin in China '