Schrijfdag '99, groot succes!

Nederlandse Schrijfdag '99 een groot succes!

De vierde Nederlandse Schrijfdag, georganiseerd door Stichting Schrijven, was een groot succes. Zeker 1000 schrijvers kwamen bijeen in Amsterdam om zich te laten inspireren door bekende schrijvers en schrijfdocenten in diverse workshops en tijdens lezingen, interviews en het literair diner.

Het zelf schrijven van literaire teksten en alles daaromheen staat centraal op de Nederlandse Schrijfdag. De Schrijfdag is geopend door Maarten Asscher die de traditionele grens tussen amateur- en professionele schrijvers in zijn openingswoord ter discussie stelde. Hij gaf tevens de aanzet voor een verhaal op het internet dat gedurende de Schrijfdag door deelnemers aan de Schrijfdag werd afgemaakt. Louis Stiller ging in zijn lezing verder in op het onderwerp 'literatuur voor het internet'. Voor de meeste schrijvers heeft hij een hele nieuwe wereld geopend met zijn uitleg over de mogelijkheden die het internet biedt voor de literatuur. Arjan Peters sprak in zijn (muzikale) lezing over de tien taboes voor 2000. 'Wees niet bang voor clichés', luidde een van zijn tips en hij zong het lied 'Winter' van Ben Cramer om zijn stelling te illustreren.

In vijftig workshops lieten zeker zevenhonderd enthousiaste schrijvers zich inspireren door de vakkennis van bekende schrijvers als Thomas Rosenboom, Kader Abdolah en Toon Tellegen. Voor de meest getalenteerde en ambitieuze schrijvers van de Nederlandse Schrijfdag gaf Joop Schafthuizen, vriend van Gerard Reve, belangrijke tips over de zakelijke kant van het schrijven en het onderhandelen met uitgeverijen.

Na een intensieve dag genoten ruim 250 schrijvers van het literair diner terwijl Remco Campert en Thomas Rosenboom voorlazen, Barbara Stok literaire stripverhalen bracht, Mathijs Deen en Paul Jansen videocolumns toonden en de Willem Kloos Groep het diner met een eeuw poëzie muzikaal begeleide.

De grote toeloop en het enthousiasme van de aanwezige schrijvers bevestigen het bestaan van een rijke Nederlandse schrijfcultuur en hebben een positieve bijdrage geleverd aan het niveau van het literair schrijven.

De volgende Schrijfdag vindt plaats op zondag 19 november 2000.

aan de redactie:
De Nederlandse Schrijfdag werd dit jaar voor de vierde keer georganiseerd door Stichting Schrijven en is mede mogelijk gemaakt door het ministerie van OC&W, Stichting VSB Fonds, Amsterdams Fonds voor de Kunst, Prins Bernhard Fonds/Theo QuenÈ Fonds, Stichting Fonds voor de Amateurkunst, Stichting LIRA Fonds.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Tineke Geerlofs, directeur Stichting Schrijven, telefoonnummer: 020 - 625 4141

Zoekwoorden:

Deel: ' Nederlandse Schrijfdag '99 groot succes '