Nederlandse start-up Rodo lanceert innovatieve iPad-game 'Dubble'


Studentondernemer uit Nijmegen produceert game voor Apple's nieuwe tablet

NIJMEGEN, 20100330 -- De start-up Rodo - Intelligent Computing, gevestigd aan de campus van de Radboud Universiteit te Nijmegen, heeft een innovatieve game voor Apple's nieuwe iPad ontwikkeld. De game, `Dubble' genaamd, is inmiddels goedgekeurd door Apple en wordt wereldwijd gelanceerd op 3 april, tegelijkertijd met de lancering van de iPad in de Verenigde Staten. Rodo hoopt op een hit, maar rekent in ieder geval op enkele tienduizenden verkopen in het eerste jaar.

'Dubble' is een bubbleshooter - een game waarbij de speler bubbles van dezelfde kleur tegen elkaar aan moet schieten om zoveel mogelijk punten te verdienen - en heet Dubble omdat het de eerste bubbleshooter is waarbij ook met twee spelers tegen elkaar gespeeld kan worden. Rodo maakt hierbij handig gebruik van het grotere scherm van de iPad; om met zijn tween te spelen is n iPad voldoende. Ook aan de eenzame iPad-gebruikers is gedacht; een uitgebreide single-player modus met oneindig veel steeds moeilijker wordende levels moet hen de nodige uurtjes bezig gaan houden.

Naast de multiplayer-modus (`Dubble mode') is Dubble bijzonder omdat het spel ingewikkelde berekeningen doet om de bubbles op een zo natuurlijk mogelijke wijze te laten bewegen. Door deze simulatie van natuurkundige regels voelt Dubble organisch aan: de bubbles kunnen onder invloed van zwaartekracht vallen, en als de speler de juiste bubbles wegschiet kunnen schommelende slingers van bubbles ontstaan die het spel een extra dimensie geven. Combinaties van explosies leveren extra punten op: de speler wordt zo uitgedaagd om de natuurlijke beweging van de bubbles optimaal te benutten.

Hoewel de complexe simulatie van bewegingen (in de game-wereld ook wel `physics' genoemd) een belangrijk onderdeel van Dubble vormen, vormden deze ook een zeker risico voor Rodo. Omdat de software-ontwikkelaars geen toegang hadden tot een echte iPad was niet duidelijk of de processor in de iPad snel genoeg zou zijn om de berekeningen te doen. Inmiddels is de software echter door Apple getest op een echte iPad en hebben zij Rodo laten weten dat Dubble `laadt en naar verwachting functioneert' op een iPad.

Rodo kijkt uit naar de toekomst en hoopt vanaf 3 april veel iPad-gebruikers aan zich te kunnen binden. De programmeurs die Dubble ontwikkelden zijn alvast in hun nopjes; zij hebben een contract aangeboden gekregen om nog meer iPhone- & iPad-toepassingen te ontwikkelen en delen mee in de wereldwijde omzet van Dubble.

Rodo - Intelligent Computing


Deel: ' Nederlandse start-up Rodo lanceert innovatieve iPad-game 'Dubble' '




Lees ook