NED VERPAKKINGSCENTRUM

Nederlandse verpakkingsketen in Düsseldorf

Nederlandse verpakkingsketen in Düsseldorf verenigd

De Nederlandse verpakkingsketen is deze week in groten getale aanwezig op de internationale verpakkingsbeurs Interpack'99 die van 6 tot en met 12 mei in Düsseldorf gehouden wordt Ruim honderd bedrijven hieven op de eerste beursavond gezamenlijk het glas op het internationale succes van de Nederlandse verpakkingsindustrie tijdens een ontvangst van het Nederlandse Consulaat-Generaal op 6 mei in het NIKKO Hotel te Düsseldorf. Het Nederlands Verpakkingscentrum (NVC) en de Koninklijke Nederlandse Jaarbeurs, organisator van de Macropak in het jaar 2000 waren hiervoor de mede-initiatiefnemers.

Na een kort woord van welkom door de consul, de heer G.J.M. Grob, sprak NVC -voorzitter Ir. A.F. Hulsewé zijn enthousiasme uit voor het feit, dat de Nederlandse verpakkingsindustrie zo sterk en innovatief op de Interpack aanwezig is. Met name noemde hij ook de drie 'collectieve Nederlandse stands' in de hallen 3, 4 en 11, waar het NVC de deelname heeft gefaciliteerd. En hij noemde de samenwerking tussen NVC en Koninklijke Nederlandse Jaarbeurs op het gebied van de Interpack en de Macropak2000, die van 8-12 mei 2000 in Utrecht gehouden wordt. Hulsewé: 'Hoewel op dit moment vooral de interpack hier in Düsseldorf onze activiteiten en gedachten bepaalt, zullen wij al heel snel gaan uitpakken voor onze eigen beurs, de Macropak2000. Macropak2000 belooft de belangrijkste verpakkingsmanifestatie te worden bij de start van het nieuwe millennium. Want de Macropak gaat stevig uitpakken. Op allerlei gebied en met nieuwe visies. Met nieuwe ideeën voor exposanten en bezoekers. Met aansprekende thema's en innovaties. Met de twintigste editie van de Nederlandse verpakkingswedstrijd De Gouden Noot. Met een doorlopend congres waar de high-lights op het gebied van verpakkingen de revue passeren. Macropak2000 wordt een beurs waar velen nog vaak aan zullen terugdenken!'

Gastspreker na de NVC-voorzitter was de Nederlander Jan Maarten Henderson, Chief Financial Officer (CFO) van de verpakkingsmultinational Schmalbach-Lubeca AG. Vanuit zijn topfunctie op het hoofdkantoor in het Duitse Ratingen - dichtbij Düsseldorf - liet hij zijn licht schijnen op de internationale verpakkingsontwikkelingen tot ver in het nieuwe millennium. De plaats en de rol van 'Standort Niederlände' kwamen uiteraard ook aan bod. Schmalbach-Lubeca Nederland zette in 1998 met 520 medewerker ruim 260 miljoen gulden om - een kleine zes procent van de totaalomzet die 4,7 miljard gulden bedroeg.
Schmalbach-Lubeca is een beursgenoteerde Duitse onderneming die in de MDAX (de honderd grootste Duitse ondernemingen) is opgenomen. De grootste aandeelhouder is het conglomeraat VIAG uit München, dat in 1998 een omzet van ruim 55 miljard boekte.
Een enthousiast aangekondigde fusie met de Zwitserse Alusuisse Lonza groep werd onlangs afgeblazen.

PET, drankblikjes en White Caps
Welke strategie hanteert Schmalbach-Lubeca? Henderson: 'Onze strategie is gericht op het verwerven en verder uitbouwen van een internationaal leidende marktpositie op drie gebieden: PET-verpakkingen, drankblikjes en White Cap sluitingen. Concentratie op deze producten gecombineerd met continue kostenreductie en vooral innovatie zijn de voorwaarden voor succes. Daarbij willen we produceren in de nabijheid van de afnemer en soms zelfs bij de klant in huis. Vanuit onze vier onderzoeks- en ontwikkelcentra (twee in Amerika, twee in Europa) genereren we de innovaties die extra groei mogelijk moeten maken. Groeien kan door nieuwe marktsegmenten aan te boren en door als systeemaanbieder te gaan optreden.'
Henderson noemde een aantal trends, die zijns inziens de komende jaren de markten waar Schmalbach-Lubeca actief is flink in beweging zullen houden. De consument wil lichte, onbreekbare verpakkingen die makkelijk te gebruiken zijn. Wat dit laatste betreft verovert het begrip convenience de boardroom van menig verpakkingsproducent. Voor voedingsmiddelen en dranken voorziet hij een verdere penetratie van PET ten koste van met name glas. Het belang van de verpakking voor de merkfabrikant - en in toenemende mate de retailers met hun huismerken
- zal sterk toenemen. Het aantal verschillende producten en merken zal toenemen. De slag om de consument woedt steeds meer op het verkooppunt (point-of-sale, POS) - en daar heeft de verpakking het laatste woord. Henderson: 'Voor de drankblikjes komen er als gevolg hiervan nieuwe druk- en vormtechnieken. En PET heeft nog een enorm potentieel aan kleuren en vormen, waarmee de consument tot een aankoop verleid kan worden.'

Innovatie essentieel
Het enthousiasme waarmee de Schmalbach-Lubeca CFO technologische innovaties noemde, is opmerkelijk. Meerlaagse concepten moeten de barrière eigenschappen van PET-verpakkingen zodanig verbeteren dat een doorbraak richting vruchtensappen, zuivelproducten en bier mogelijk wordt. De vormgeving van drankblikjes krijgt meer vrijheidsgraden, het gewicht neemt af. De ultra light cans worden afgevuld in supersnelle lijnen met korte omsteltijden. De uitdagingen voor de leverancier van de machines groeien navenant. En voor de White Caps komen de engineers met (beter) steriliseerbare doppen en nieuwe functionaliteiten door metaal en kunststof creatief en doelgericht te combineren.

Zonnewijzer
Met zijn pleidooi voor innovatie en een klantgerichte, internationale opstelling kreeg de Schmalbach-Lubeca CFO de handen op elkaar. NVC-voorzitter Ir. A.F. Hulsewé overhandigde hem een glazen NVC zonnewijzer, als symbool voor zijn transparante bijdrage aan de koers van de verpakkingsindustrie in het nieuwe millennium.

07 mei 99 09:55

Deel: ' Nederlandse verpakkingsketen in Düsseldorf bijeen '