knwv

knwv - persberichten

persberichten

datum: 23-7-1999

zeilen - nederland wint felbegeerde admiral's cup (verslag)


de champagne mumm admiral's cup is voor het eerst in de geschiedenis in nederlandse handen. twee uur geleden werd deze glimmende protserige bokaal uitgereikt aan het nederlandse team. de 32 zeilers stonden uitbundig te hossen en te zingen boven op een open dubbeldekker bus van de bekende champagne sponsor.

vanmorgen heel vroeg kwamen de eerst jachten over de finish van de laatste lange afstandsrace van 323 mijl. als eerste de sydney 40 jachten. in deze klasse kwam het europese jacht 'merit cup' als eerste aan, gevolgd door de duitsers op 'mk kafe' en op een verdienstelijke derde plaats 'trust computer products' van schipper jochem visser. met de mutsen over de oren getrokken kwamen ze uit de koude nacht zetten. stuurman jochem visser was tevreden maar wat gespannen. negen keer heeft deze amsterdammer de admiral's cup gevaren. hij weet op dat moment nog niet hoe het zal aflopen voor de nederlanders en laat zich informeren over de posities van de andere twee oranje jachten. "Met een derde plaats zijn wij zeer tevreden. De Amerikanen hadden wij na de boei weer snel te pakken. En hebben daarna onze derde plek verdedigd. Wij hebben geen extra risicos genomen want laatste in deze race zou rampzalig zijn voor het team resultaat".

Op dat zelfde moment kwamen ook goede berichten over de Nederlandse Mean Machine in de Mumm 36 klasse binnen. Ze hadden zichzelf van een vijfde plek naar een eerste plaats teruggezeild. Dat hebben ze een paar zeer spannende uren weten vast te houden tot de finish. Stuurman Bouwe Bekking en zijn Nederlands/Nieuw Zeelandse crew scoorden hun eerste overwinning. Na de champagne regen was Bekking heel rustig. "We hebben gedaan waar we goed in zijn. Het winnen van de offshore. We hadden een goed kruisrak en wij zaten aan de goede kant van de windraaiing. Eenmaal rond de bovenboei konden wij onze asymmetrische spinnaker hijsen. Sommige teams hadden die niet bij zich. Wij wel. Daar hebben wij heel veel mee gewonnen. Onze is ook iets aangepast waardoor dat zeil in deze omstandigheden heel efficiënt was". Ook Bekking laat zich door Rob Sperna Weiland, de team manager, inlichten over de laatste stand. De spanning is voelbaar. Het is op dat moment nog steeds niet duidelijk welk land er met de cup vandoor gaat. Het gaat nog steeds tussen het Europese team en het Nederlandse. Het eindresultaat hangt allemaal af van de finish van de grote IMS boten die dan nog 15 zeemijl te gaan hebben.

Dat liet nog even op zich wachten. Maar het grootste Nederlandse jacht scoorde na bijna 400 zeemijl een twee plaats achter de Amerikanen. Op berekende tijd werd dat een vierde plaats. Maar dat was genoeg voor de eindoverwinning. Direct na aankomst onstond er een soort feestje op het dek van het peperdure jacht. Het gehele team met meer dan dertig zeilers en bijna tien man wal team feliciteerden elkaar met hun uitzonderlijke prestatie. De Amerikaan Dee Smith, schipper van de Innovision was duidelijk. "We did it!". Hij bedankte zijn bemanning en onder andere ook de stuurman Roy Heiner die maandag moest afhaken vanwege verplichtingen op de Europese Kampioenschappen in de Soling, een Olympische klasse. De Nieuw Zeelandse John Cuttler was de verving stuurman voor Heiner. Een buitenlandse stuurman is in de Admiral's Cup alleen toegestaan op de lange afstandswedstrijden.

Al negentien keer deed het Nederlandse team mee aan dit hoog aangeschreven zeezeilevenement en voor het eerst lukt het ons land om de Cup mee naar huis te nemen. Het team moet minimaal voor de helft uit zeilers uit het eigen land bestaan en de stuurman moet ook die nationaliteit hebben. Het Nederlandse team van 32 zeilers bestond uit
18 Nederlandse zeilers, waaronder Bouwe Bekking en Roy Heiner en 14 buitenlanders. 7 Nieuw Zeelanders, 3 Engelsen, 2 Amerikanen, 1 Fransman en 1 Australiër.

Ter info aan de redactie xx Meer informatie de officiële einduitslag met quotes volgt vandaag. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met het Trust Admiral's Cup Team, Simon Keijzer 06 54 75 44 05. Cowes Crew house, Tel & Fax
+44-1983- 281 227

Einduitslag Admiral's Cup 1999

Pl land Jacht R1R2 R3 R4 R5* R6 R7 R8 Tot.
1 NED Innovision 7 1 2 4 3 17.5 2 1 14 Trust 1 10 8 4 2.5 4 6 10.5 Mean Machine 3 3 3 5 10 5 2 3.5 124
2 EUR Brava Q8 4 1 1 5 5 4 4 3.5 Merit Cup 6 2 8 1 5 8 3 7
Moby Lines 5 10 6 2 5 6 6 21 133.5
3 GBR Venture 99 2 8 7 2 10 5 7 7 Nautica 4 1 2 3 7.5 7 9 31.5 Barlo Plastics 1 1 5 4 2.5 4 1 7 141.5
4 GER Rubin 7 5 8 1 7.5 6 3 24.5 MK Kafe 5 4 1 2 27.51 1 3.5
Jeantex 4 2 4 7 7.5 1 5 10.5 147
5 USA Idler 6 1 2 6 15 1 6 10.5 Bleu Yankee 8 5 3.5 6 15 5 4 14
Ciao Baby 2 5 1 1 15 2 4 17.5 155.5
6 ITA Breeze 3 3 4 6 4 12.53 5 17.5 Breeze 2 7 7 3.5 5 12.52 2 17.5 Breeze 1 6 7 2 3 12.53 3 14 163
7 AUS Quest 5 6 5 7 2.5 7 2 35 Sledgehammer 2 3 5 9 10 6 7 28
Atara 8 4 8 6 17.57 7 24.5 220.5
8 COM Chernikeef 8 7 3 8 20 8 8 21 Turbo UK 3 6 6 7 17.59 8 21
Alice 7 6 7 9 22.58 9 35 262
9 FRA Krazy Kyote 2 10 10 10 10 25 10 10 35 Blan 9 8 9 8 20 3 5 24.5 Bloo 9 8 9 8 20 9 8 35 311.5

EUR staat voot het Europese team
COM staat voor het Commenwealth team

* keer 2.5 wegingsfactor en ** keer 3.5 wegingsfactor

zie ook:http://www.mummadmiralscup.org http://www.trust.com

Laat meer artikelen zien over: Champagne Mumm Admiral's Cup 1999


-----------------------------------------------------------------------

Deel: ' Nederlandse zeilers winnen Admiral's Cup '




Lees ook