IBM Nederland

IBM informatie in Nederland

Services

Koninklijke Nedlloyd sluit overeenkomst met IBM voor corporate datacommunicatie netwerk

Koninklijke Nedlloyd in Rotterdam heeft op 1 februari een netwerk outsourcing overeenkomst gesloten met IBM Global Services in Amsterdam voor haar corporate datacommunicatie netwerk. De overeenkomst is ondertekend door Paul Bijvoets, voorzitter van het Nedlloyd Executive Committee van de Europese logistieke activiteiten en Amandus Lundqvist, Algemeen Directeur IBM Nederland N.V.

Het netwerk zal medio 1999 nagenoeg alle vestigingen van de diverse dochterondernemingen, exclusief de 50 % deelneming P&O Nedlloyd, met elkaar verbinden. Naast circa 150 vestigingen in West-Europa zullen ook vestigingen in diverse Oost-Europese landen op het netwerk worden aangesloten. Enkele voorbeelden van Nedlloyd dochterondernemingen die worden aangesloten zijn Van Gend & Loos, Nedlloyd Districenters en Gerlach.

Naast het op Frame Relay (1) gebaseerde datacommunicatie netwerk zal Nedlloyd tevens diverse diensten afnemen waaronder een corporate messaging service (2) voor alle bedrijfsonderdelen en remote access diensten (3) voor mobiele medewerkers. Het corporate netwerk en het uniforme messaging platform maken een verdere integratie en optimalisatie van de logistieke processen binnen en tussen de diverse Nedlloyd bedrijven mogelijk. Deze zullen tevens als basis dienen voor verdere uitbouw van de IT-infrastructuur.

Koninklijke Nedlloyd acht standaardisatie, integratie en intensivering van de investeringen in de IT-infrastructuur een kritische succesfactor voor haar Europese strategie in logistieke dienstverlening. Zij heeft daarom gekozen voor een partner die deze strategie kan ondersteunen in alle landen actief waar Nedlloyd actief is. Voor IBM betekent de samenwerking met Royal Nedlloyd een verdere versterking van haar positie in deze markt.

(1) Frame Relay : Een internationaal gedefinieerde standaard voor datacommunicatie

(2) Corporate Messaging: Een flexibel platform voor de uitwisseling van berichten in een (internationale) multilokatie vestiging

(3) Remote Access : Een faciliteit om vanaf een willekeurige locatie via inbellen beveiligde toegang te krijgen tot een bedrijfsnetwerk

Deel: ' Nedlloyd besteedt netwerk uit aan IBM Global Services '