Gemeente Hoogeveen

9 februari 2000

Nepzeearenden weren roeken van begraafplaats

Op de algemene begraafplaats aan de Zuiderweg hangen vanaf morgen zes namaakzeearenden aan verplaatsbare masten. De levensechte roofvogels zijn met een visdraadje bevestigd aan de masten en drijven op de wind. De arenden moeten ervoor zorgen dat roeken uit de buurt van de begraafplaats blijven. Met deze maatregel hoopt de gemeente te komen tot een einde aan de overlast die de omwonenden van de roeken ondervinden.

De masten staan straks in de aanvliegroute van de vogels naar de begraafplaats en komen om de twee dagen op een andere plek te staan. De maatregel moet voorkomen dat de roeken nesten gaan bouwen in de buurt van de begraafplaats. Tijdens de nestelperiode, die afhankelijk van het weer deze maand start, is het volgens de Jachtwet verboden de vogels te verjagen. Binnen de Jachtwet is het toegestaan nestelen van roeken te voorkomen. Het bedrijf Vogel Overlast Bestrijding, dat zorgt voor diervriendelijke en effectieve bestrijding van vogeloverlast, adviseert de methode met de namaakroofvogels.