NET5

Persbericht

Zaterdag 19 juni tussen 17.00 en 20.00 uur: het interview, het huwelijk, hun levensverhaal

Edward & Sophie: het laatste koninklijke huwelijk van de eeuw

Zaterdag 19 juni brengt NET 5 tussen 17.00 en 17.30 uur 'Exclusief interview: Edward & Sophie', waarna tussen 17.30 en 19.00 uur live de huwelijksvoltrekking wordt uitgezonden onder de titel 'Edward & Sophie: Het Laatste Koninklijke Huwelijk van de Eeuw'. Daarna zal de documentaire 'The Making of a Royal Marriage' tussen 19.00 en 20.00 uur te zien zijn.

Het interview
NET 5 brengt exclusief het BBC-interview met Prins Edward en Sophie Rhys-Jones dat 13 juni plaatsvond. Hierin zal onder meer worden ingegaan op de opzienbarende gelijkenis die Sophie toont met de overleden Diana. Zelf zegt ze daarover dat ze zich ook regelmatig vergist in foto's die worden gepubliceerd. "Op afstand zie ik nooit of ik het ben of Diana." Ze voelt zich gevleid dat men haar met Diana vergelijkt. Qua uiterlijk zal niemand ongelukkig zijn met haar te worden vergeleken, ze was ongelooflijk mooi. Edward vindt elke gelijkenis die gemaakt wordt tussen Sophie en Diana ongepast. Hij heeft ook, zo zegt hij, grote bedenkingen bij de enorme media aandacht die het huwelijk straks zal trekken. Hij wil niet het volgende icoon van de media worden. "We willen niet het gat opvullen dat Diana heeft achtergelaten. Dat kan niemand. De Prinses was een volledig uniek persoon en wat zij heeft gedaan was enorm, maar de emoties die zij teweeg bracht waren niet meer controleerbaar. We gaan nu een andere richting op." Het interview vond plaats op de dag dat The Sun toplessfoto's van Sophie publiceerde. Zelf zegt ze daarover dat ze diepbedroefd was over deze inmenging in haar privé-leven, maar dat ze dankbaar was voor de vele positieve adhesie die ze van het publiek mocht ontvangen. Opmerkelijk aan het BBC-interview is dat Edward en Sophie met het interview instemden zonder voorwaarden te stellen bij de tv-opname zoals het van tevoren voorgelegd krijgen van de vragen en het zien van de definitieve montage.

Het huwelijk
NET 5 brengt exclusief voor Nederland op zaterdag 19 juni de BBC-live-registratie vanuit Londen de Koninklijke huwelijksvoltrekking van HRH Prins Edward en Sophie Rhys-Jones. Het huwelijk dat zal plaatsvinden in de St. George's Chapel in Windsor, zal om 18.00 uur worden gesloten door de Eerwaarde Peter Nott, bisschop van Norwich. Nadien vindt een receptie plaats voor genodigden in Windsor Castle. Het commentaar voor NET 5 wordt verzorgd door Leo de Later en Peter Brusse, jarenlang correspondent in Engeland. De verwachting is dat duizenden mensen langs de kant van de weg zullen staan als het pasgetrouwde echtpaar vanuit St. George's Chapel in een Ascot rijtuig via Windsor High Street en Park Street weer terugkeren via Home Park naar Windsor Castle waar de receptie zal plaatsvinden. Hiervoor zijn 550 gasten uitgenodigd die in The Grand Reception Room, The Waterloo Chamber and St. George's Hall van de State Apartments van Windsor Castle een diner krijgen voorgeschoteld van Royal Chef Lionel Mann.

Hun levensverhaal
Na de huwelijksvoltrekking brengt NET 5 aansluitend tussen 19.00 en 20.00 uur de documentaire 'The Making of a Royal Marriage' over het leven van HRH Prins Edward en Sophie Rhys-Jones. Deze documentaire gaat over hoe zij elkaar hebben ontmoet en over hun relatie de afgelopen vijf jaar. Edward en Sophie hebben geprobeerd zoveel mogelijke een gewoon leven te leiden, ondanks de druk van buitenaf en de aandacht van de media. Edward heeft zijn eigen televisieproduktiebedrijf en Sophie staat aan het hoofd van een pr-bureau. Zo doet ze onder meer veel voor Capitol Radio. Uiteraard wordt er ingegaan op de vraag of Sophie zal blijven werken als ze getrouwd is. 'The Making of a Royal Wedding' laat ook zien hoe verschillend ze zijn opgegroeid, waar ze van houden en hoe ze op school waren. Sophie komt uit een middle-class gezin, heeft een goede opleiding genoten, maar is altijd een 'gewoon' meisje gebleven. Sophie wordt dan ook wel vergeleken met Diana, maar stemmen beweren dat ze niet zoveel klasse en elegantie als Diana zou bezitten. Wel zou ze beter zijn voorbereid op een koninklijke huwelijk doordat ze weet wat er met Diana is gebeurd en omdat ze al vijf jaar met Edward gaat. Ook een pluspunt is dat ze het erg goed kan vinden met haar toekomstige schoonmoeder. Er wordt ook ingegaan op de vele mislukte koninklijke huwelijken, zoals die van Andrew en Fergie, Charles en Diana, en zijn zus Anne die ook is gescheiden en opnieuw is getrouwd.

Zoekwoorden:

Deel: ' NET 5 brengt live koninklijk huwelijk Edward & Sophie '